I #Yoloklassikern får vi följa Julia Andréns resa där hon tillsammans med sina vänner och med hjälp av coacherna Anna och Emil Jönsson Haag, kastar sig ut i ett spännande ”klassikerår”.

”Ska jag gräva ner mig i risken eller ta vara på chansen?”

Nu är det premiär för #Yoloklassikern – en spännande och inspirerande programserie där vi får följa Julia Andréns resa. En resa som började en natt med en hjärnblödning och upptäckten av en hjärntumör. En resa som fortsätter med att välja chanser och möjligheter framför risker. En resa på En Svensk Klassikers utmanande väg.

Hur stort är steget från ett omvälvande besked om en hjärntumör till att bestämma sig till en av de tuffaste utmaningarna som finns? Inte speciellt långt, om vi får tro den levnadsglada skåningen Julia Andrén, 34. Tillsammans med sina vänner och med hjälp av bland andra Anna och Emil Jönsson Haag, tidigare elitåkare i längdskidor, kastar sig Julia nu ut i ett spännande ”klassikerår”. Och vi får följa med på en inspirerande resa.

– Det är en utmaning där vi vågar testa på grenar som vi aldrig någonsin har gjort. Jag ställde mig på längdskidor för första gången i går. Vi gör det här, dels för oss själva för att visa att man kan, dels för att inspirera andra till att röra på sig mer och våga göra tuffa utmaningar. Och självklart för att samla in så mycket pengar som möjligt till hjärnforskningen, som Julia Andrén säger i det första avsnittet av #Yoloklassikern som nu finns ute på sverigespringer.se.

En natt vaknade Julia Andrén upp och kände hur hon var avdomnad i halva kroppen. Det visade sig vara en hjärntumör. Läkarnas besked var att det fanns två vägar – att operera bort tumören vilket innebar en risk för bestående men, eller att låta tumören vara kvar med en 50 procentig risk till förlamning.

Julia valde alternativ två. Hon döpte den godartade tumören till YOLO. Hon ville inte fokusera på riskerna, utan fokuserade på att se alla möjligheter – som en hyllning till livet och att aldrig ta någonting för givet. Det är därför inte förvånande att hon lyckats inspirera en hel grupp med vänner att anta utmaningen En Svensk Klassiker. En grupp som nu får möjlighet att skapa nya minnen tillsammans, med fokus på gemenskap.

– Det är så fantastiskt att se hur Julia har valt att se det från sidan att ”jag lever nu, jag kan göra det här, här och nu, ta vara på chanserna”, säger Anna Jönsson Haag som tillsammans med maken Emil coachar kompisgänget inför Vasaloppet som är den första utmaningen.

Resan kommer fortsätta genom klassikeråret med den utmanande Vätternrundan, vidare till en av världens största simtävlingar, Vansbrosimningen, för att avsluta med naturskön löpning i Lidingöloppet.

Bakom produktionen finns Sverige Springer och produktionsbolaget Starbay – som även har producerat Salminggenen – i samarbete med En Svensk Klassiker och med stöd för Hjärnfonden som Julia aktivt samlar in pengar till.

– Att hitta styrkan i att utföra En Svensk Klassiker tillsammans med sina vänner. Det, tillsammans med det faktum att Julia utmanar det hinder som sjukdom kan innebära, är för mig det stora i det här projektet. Vi kan lova en engagerande och inspirerande resa ihop med Julia, hennes vänner, Haags och samarbetspartners under Vasaloppet, Vätternrundan, Vansbrosimningen och Lidingöloppet. Häng med du också, säger Johan Grundin, VD för En Svensk Klassiker.

Vid frågor, kontakta:

Johan Grundin