Mikael Berggren, Enaco Sverige AB

Mikael Berggren ny COO på ENACO

ENACO Sverige AB, verksamt inom infrastruktur för avbrottsfri drift och säkerhet till datacenter och fastigheter, har anställt Mikael Berggren som Operativ chef.

Den 30:e mars 2020 tillträder Mikael som COO/Operativ chef för ENACO Sverige AB och axlar därmed rollen som exekutivt ansvarig för Enacos regioner, nationellt.

Mikael kommer närmast från Delta Electronics och har dessförinnan i många år arbetat för Coromatic Group, senast i rollen som Vice President Sales.

- Enaco befinner sig i en starkt expansiv fas där Mikaels kompetens och erfarenheter matchar vår utveckling perfekt. Vi är mycket glada att hälsa honom välkommen till Enaco, säger Thomas Lundin, VD och Koncernchef för ENACO Sverige AB.

Mikael har mer än 20 års erfarenhet av lösningar för kritisk infrastruktur på säljande och ledande befattningar. Under åren har han arbetat med försäljning av datacenter i Sverige, Norden och Asien och med Hyperscale-kunder i Nordamerika. Han har fungerat som datacenterexpert åt nationella och multinationella kunder och lett utvecklingen av verksamheter i Europa, Mellanöstern och Afrika.

- Marknaden för kritisk infrastruktur är utmanande med ständigt nya krav. Enacos långsiktighet och förmåga att agera agilt för att överträffa kundernas krav är en stor tillgång. Jag ser verkligen fram emot att bidra med mina erfarenheter, säger Mikael Berggren.

ENACO Sverige AB tryggar kraftförsörjning och klimat för verksamhetskritiska anläggningar. Företaget designar, bygger, underhåller och övervakar tekniska lösningar i fastigheter och datacenter och garanterar högsta säkerhet och tillgänglighet genom avbrottsfri drift.

Bolaget grundades 1977 och har verksamhet i hela Sverige med kontor i Kista (huvudkontor), Malmö och Göteborg. Kunderna är företag, banker, kommuner och myndigheter. Med tusentals installerade datahallar och teknikrum garanterar företagets expertis många av samhällets viktigaste funktioner.

I företagsgruppen ingår Enaco Network Services AB, där VD Marcel Huisman rapporterar till koncernchefen. Företagen är en del av Mind Industrial Group, ett investmentbolag med en långsiktig och engagerad ägarstruktur.