Mikael Berggren tillträder som VD för ENACO-koncernen och Magnus Angermund tar plats i koncernens styrelse

ENACO som är verksamt inom infrastruktur för avbrottsfri drift och säkerhet till datacenter, fastigheter och andra kritiska miljöer tar nu nästa steg i utvecklingen av verksamheten och affären.

Mikael tillträder tjänsten som VD och koncernchef den 1 september 2021 och Magnus Angermund valdes in som styrelseledamot vid bolagsstämman den 12 maj i år.

Mikael har sedan april 2020 axlat rollen som COO (Operativ chef) för ENACO och har på ett framgångsrikt sätt utvecklat såväl affären som den operativa verksamheten. Mikael har drygt 20 års erfarenhet från branschen både i Sverige och internationellt.

Vid bolagsstämman den 12 maj 2021 valdes styrelseledamoten, Anna Lindberg, CFO för ENACO:s ägarbolag, Mind Industrial Group till ordförande för ENACO och Magnus Angermund, som tidigare varit VD för ENACO, till styrelseledamot. Magnus kommer att bidra med såväl branschkunskap som god kännedom om kunder och affärer samt strategisk utveckling. Thomas Lundin som varit VD och koncernchef de senaste fyra åren kommer i samband med överlämnandet till Mikael Berggren att återgå till att arbeta i styrelsen.

Genom dessa tillsättningar i ENACO tar vi nästa steg i utvecklingen av koncernen. Både Mikael och Magnus har en gedigen kunskap och erfarenhet av datacenterbranschen vilket är prioriterat när vi nu går in i nästa fas att bli en tydlig nischad tjänsteleverantör för verksamheter med höga krav på avbrottsfri drift. Vi utvecklar nu det strategiska styrelsearbetet ytterligare genom utökningen av styrelsen säger Anna Lindberg, styrelseordförande.

- ENACO är det företag som verkat längst i Sverige med datacenter som specialitet. Jag har haft förmånen att vara med och bygga och utveckla bolag inom vår nisch. Jag ser fram emot att använda alla mina erfarenheter när vi nu satsar vidare på att bli kundernas första val, säger Mikael Berggren, tillträdande VD för ENACO koncernen.

-ENACO Säkrar och förvaltar lösningar för kritisk infrastruktur såsom avbrottsfri kraft, kyla och nätverk till verksamheter med höga tillgänglighetskrav. Verksamheterna kan vara datacenter, sjukhus och flygplatser för att nämna några typiska miljöer. Vårt erbjudande omfattas av olika delar såsom rådgivning, design, installation, drift, underhåll samt övervakning. Våra medarbetare har en hög kompetens och arbetar proaktivt och alltid i dialog med kunden, tillsammans vill vi skapa långsiktiga relationer och möta dagens krav på säkerhet, hållbarhet och miljö.

I företagsgruppen ingår ENACO Network Services AB, där VD Marcel Huisman rapporterar till koncernchefen. Företagen är en del av Mind Industrial Group, ett investmentbolag med en långsiktig och engagerad ägarstruktur.