Petter Eriksson (Swebor), Peter Nordlund (Box Modul), Mikael Berggren (ENACO).

Unikt svenskt samarbete gav teknikmoduler i pansarplåt

Vissa kunder inom samhällskritisk infrastruktur kräver lite mer. Det kan vara olika säkerhets- och skyddsklasser, krav på mobilitet och utbyggnadsmöjligheter eller att lösningen ska vara extra driftsäkra i utsatta miljöer eller utmanande klimat. I ett unikt samarbete mellan ENACO, Box Modul och Swebor har man konstruerat en helt anpassad modullösning för en kund med specifika krav på skalskydd med extra hög säkerhet och skydd mot yttre påverkan.

Under 2022 fick ENACO en förfrågan från en kund med specifika krav på säkerhet och skydd. Kunden hade behov av en prefabricerad, flyttbar och säker teknikmodul, byggd i pansarplåt för att skydda tekniken mot yttre påverkan.

Tillsammans med modultillverkaren Box Modul och stålföretaget Swebor påbörjade ENACO ett projekt för att bygga en lösning helt efter kundens behov och krav. Företagen hade tidigare inte jobbat ihop, men alla tre såg direkt hur var och en kunde bidra till en smart, flexibel och efterfrågad säkerhetsprodukt inom kritisk infrastruktur. Genom stort engagemang, rak dialog och ett gemensamt mål kunde man tillsammans tillgodose kundens krav och leverera en unik och helt kundanpassad lösning.

– Vi på ENACO har länge arbetat med att säkra teknik inom kritisk infrastruktur, men för att bygga skalskydd med dessa säkerhetsklasser behövde vi samarbeta med de bästa leverantörerna i Sverige. Swebor och Box Modul har båda gått in i projektet med stort engagemang, proffsighet och kundfokus och det har varit ett lyckat samarbete från första stund. Jag hoppas att det här kommer att leda till fler gemensamma projekt framöver, säger Mikael Berggren, CEO på ENACO.

Företaget Swebor grundades redan 1982 och producerar idag över 20 000 ton högkvalitativt stål årligen för den globala marknaden.

– Det här projektet gav oss möjlighet att utmana oss själva. Vårt utvecklingsteam tog fram speciella pansarplåtar utifrån kravspecifikationen för att skapa ett effektivt skalskydd mot den hotbild som kunden upplever. Resultatet blev en unik produkt med ett extremt högt skydd mot påskjutning samtidigt som vikten kunde hållas nere till den nivå som kunden efterfrågade, säger Petter Eriksson, CEO på Swebor.

Förutom den höga säkerheten så finns det fler fördelar med den framtagna modulen.

– Själva designen på modullösningen kan i princip se ut hur som helst. Det behöver inte vara en traditionell plåtlåda utan det är egentligen bara fantasin som sätter gränserna. Vill du ha en modul med tegelfasad som smälter in i området eller röd stuga med vita knutar går det så klart bra. Samarbetet med ENACO och Swebor har fungerat väldigt smidigt och vi är stolta över att vara en del av projektet, säger Peter Nordlund, CEO på Box Modul.

Efter Corona-pandemin har efterfrågan på skydd av samhällskritisk infrastruktur ökat dramatiskt och många verksamheter ser över den tekniska sårbarheten. Dessutom har oron över det förändrade säkerhetsläget i världen och Rysslands invasionskrig mot Ukraina drivit på efterfrågan på ökad säkerhet och skalskydd av olika slag. Kunderna ser ett ökat behov av lösningar med pansarplåt som påskjutningsskydd för bland annat fasader, fordon eller flyttbara moduler. Det kan också handla om att modulerna ska ställas i olika typer av problemområden nationellt eller internationellt och i och med det behöver ett förstärkt skalskydd.

Mikael Berggren, CEO ENACO