Andreas Darner ny Director, Strategy & Transformation at Enento Group

Andreas Darner ny Director, Strategy & Transformation at Enento Group

Styrelsen för Enento Group (där UC AB, Allabolag och Proff AB ingår) har idag utsett Andreas Darner till den nya rollen som Director, Strategy & Transformation och han tar därmed plats i Enento Groups nordiska koncernledning. Rollen är nyinrättad och har som syfte att möjliggöra koncernens transformation och kommer att spela en nyckelroll i att fortsätta implementera företagets långsiktiga strategiska planer.

Andreas Darner har mer än 15 års erfarenhet från management consulting, affärsutveckling och strategi – främst från finanssektorn. Han har stor erfarenhet av att arbeta med ledningsgrupper och strategisk planering. Andreas kommer senast från Bankgirot där han tjänstgjorde som Chief Strategy Officer och han har haft andra befattningar såsom Head of Corporate Strategy sedan 2016. Tidigare var han Chief Operating Officer på DLN Payroll Services (numera Aspia) 2015-2016 och dessförinnan managementkonsult på Canvisa (numera Tieto) och dessförinnan var han managementkonsult på Accenture. Andreas Darner tillträder sin nya tjänst den 15 augusti 2022.

- Jag ser verkligen fram emot att ta mig an den här nya positionen. Jag värdesätter kombinationen av den kommersiella drivkraften och den samhällsviktiga funktion som Enento har. Det lockar mig också att Enento Group är en relativt nygrundad koncern som har potential att bli en fullskalig nordisk plattform. Jag tror på strategin kring tjänsteutveckling som bolaget har och den mycket dynamiska miljö som företaget driver verksamheten inom, säger Andreas Darner, new Director, Strategy & Transformation på Enento Group.

- Andreas har stor erfarenhet av strategiimplementering och transformation sedan tidigare. Denna roll kräver erfarenhet av både affärsmannaskap, IT, förändringshantering, fusioner och förvärv samt stark analytisk orientering i kombination med exceptionell kommunikationsförmåga, vilket Andreas har. Denna position är avgörande för vår förmåga att fortsätta genomföra våra planer på kort, medellång och lång sikt, säger Jeanette Jäger, VD på Enento Group.

Enento Group är ett nordiskt företag som försett företag och samhället med information och kunskap sedan 1905. Enento samlar in och omvandlar data och information till analyserade datamodeller och insikter som används i interaktioner mellan människor, företag och samhället i stort. Företagets digitala tjänster hjälper både företag och konsumenter i dagliga beslutsprocesser, så som finansiella processer och försäljnings- och marknadsföringsprocesser. Enento Group har omkring 450 anställda i Finland, Norge, Sverige och Danmark. Företaget hade 2021 en nettoomsättning på 163.5 MEUR och är noterat på Nasdaq Helsinki med tickern ENENTO.

Enento