Vi fyller 30 år!

2021 är ett speciellt år för oss. I år är det nämligen 30 år sedan Energiförbättring Väst AB grundades av Johan Ahlgren i Mölnlycke. Hade det vart ett äktenskap så hade vi firat pärlbröllop och det är verkligen en riktig pärla som vi ska fira lite extra i år!

Det känns som alldeles nyss som vi hade stor fest för en nybliven 25-åring. Med föreläsningar, god mat och en jubileumsbok uppmärksammade vi ett företag som hade lämnat tonåren bakom sig och började bli vuxet. Sedan dess har vi samlat på oss ännu mer livserfarenhet och känner oss faktiskt starkare och vitalare än någonsin! Trots att vi befinner oss mitt i en pandemi.

Men vi börjar med att backa bandet. Det var alltså i början av 1990-talet som entreprenören och civilingenjören Johan Ahlgren började bygga upp sitt företag. Hans stora intresse för teknik, energi och att lösa problem gjorde att han efter sina år på Chalmers sökte sig till branschen. Efter några år som anställd i rollen som teknikchef så startade Johan i november 1991 upp Energiförbättring Väst AB på Rådastocksvägen i Mölnlycke. Och den adressen gäller än idag!

Från början låg mycket fokus på konsumentmarknaden och att byta ut gamla oljepannor mot den allt populärare lösningen bergvärme. Men redan under de tidiga åren kom framgångar även på entreprenadsidan. Först med ett stort projekt på Lindholmens gymnasium i Göteborg och 1993 kom sedan det riktigt stora uppdraget då Hulebäcksgymnasiet skulle byggas i Mölnlycke. Johan visade där vilken hungrig säljare han är när han efter en intensiv övertalningskampanj lyckades sälja in fördelarna med att installera en toppmodern bergvärmepumpanläggning.

Det slutade med att vi fick entreprenaden, drev den och slutförde den 1994. Det var en riktigt go start på lite högre nivå ganska tidigt, berättar Johan när han tänker tillbaka.

Energiförbättring fortsatte sedan att utvecklas sakta men säkert. Vissa år gick riktigt bra och vissa lite sämre. När det gick bra investerades överskottet i verksamheten för att rusta för framtiden. Idag är vi en totalentreprenör inom VVS-branschen och ansvarar för hela processen från ax till limpa. Sedan starten har det dessutom tillkommit många fler produkter och verksamhetsområden i takt med att tekniken har gått framåt. Sedan flera år har Energiförbättring jobbat med solenergi i form av solceller och solhybrider och på senare år är det många som vill ha laddstolpar installerade för sin elbil. Dessutom är vi nu också certifierat som elföretag vilket innebär att vi kan göra ännu mer arbeten själva utan att vara beroende av externa partners. En stor nytta för kunderna!

Produkter och tekniska lösningar i all ära. Det är ändå personalen som då precis som nu är företagets hjärta. Johan har ända sedan starten varit mån om att anställa personer som inte bara har rätt kompetens utan som också bidrar till Energiförbättring på ett personligt plan.

Allt styrs av den personalstyrka man har, att den är ett team, säger Johan Ahlgren.

Det är något som fortfarande gäller. Men nu är det framförallt Johans dotter Louise Florell som ansvarar för att fortsätta utveckla både företaget och teamet. För sedan mars 2019 är det Louise som är VD för bolaget. Efter fyra år i rollen som marknadsansvarig där hon bland annat genomförde en ISO-certifiering av Energiförbättring blev det till slut dags för tronskifte.

Johan Ahlgren är dock fortfarande i högsta grad involverad och i sin nya roll som Senior Advisor kan han återigen fokusera fullt ut på det han brinner för. Att hjälpa kunderna att hitta bästa möjliga energilösning för både plånboken och miljön.

En ny epok har börjat och framtiden ser ljus ut. Energiförbättring har nyligen genomfört sitt första internationella uppdrag i Danmark och fler liknande projekt ligger i pipen. Vi har fortsatt att vässa vårt team och under de senaste åren har vi kunnat anställa flera duktiga medarbetare. Vi fortsätter dessutom att uppmuntra framtidens idéer genom det energistipendiat som delas ut i samarbete med Chalmers. I år kommer det att delas ut för nionde gången. Ett annat bevis på att Energiförbättring verkligen är en aktör som visar framfötterna är att till och med vår energiminister Anders Ygeman var så nyfiken på vårt arbete att han kom och besökte oss på kontoret häromåret.

Ja det finns mycket att fira och det ska vi göra. Och det vill vi göra tillsammans med er: våra kunder, leverantörer, partners, gamla och nya medarbetare, och alla som liksom vi brinner för hållbara energilösningar. Självklart vill vi också kunna träffas på riktigt vilket vi hoppas snart blir möjligt nu när vaccineringen är igång. Vi ser fram emot att inom kort kunna berätta mer om vilka planer vi har för detta jubileumsår. Och så avslutar vi året med en riktigt stor fest tillsammans för att fira vår pärla, för ni kommer väl?

Vi ses snart!

• klimat