Regeringen har till del hörsammat önskemål om delmål i energipolitiska inriktningspropositionen

I slutet av december 2023 presenterade regeringen en promemoria med förslag till nya energipolitiska mål. På en pressträff idag presenterade energi- och näringsminister Ebba Busch, finansminister Elisabeth Svantesson, klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari och näringsutskottets ordförande Tobias Andersson den energipolitiska inriktningspropositionen med de färdiga målen.

Energiföretagen välkomnade regeringens förslag till mål när de presenterades i december. Regeringen föreslog här två mål: ett leveranssäkerhetsmål och ett planeringsmål, liksom en översyn av målet för energieffektivisering.

Leveranssäkerhetsmålet ska säkerställa energisystemets förmåga att leverera den el som efterfrågas, och planeringsmålet ska säkerställa att förutsättningar finns för att leverera den el som krävs för en ökad elektrifiering och omställning. Propositionen är dock inte så tydlig på hur målet ska vara formulerat. Regeringen bedömer också att Sverige bör planera för ett elbehov om minst 300 Terawattimmar till 2045. Regeringen har innan målen lades fram i propositionen fört samtal med såväl näringsliv som de politiska partierna.

- Samtidigt har vi efterfrågat tydliga ambitioner och delmål även före 2045. I propositionen har regeringen nu delvis hörsammat Energiföretagens önskemål, då man vill följa upp behovet av el i olika geografiska områden i regelbundna kontrollstationer med start 2030, säger Åsa Pettersson, vd Energiföretagen Sverige.

Den proposition som beslutas idag ligger i linje med vad som presenterades i promemorian i december. Regeringen beslutade också om en proposition om en tydligare process för tillståndsprövning av elnät. Denna proposition innehåller efterfrågade förändringar, något Energiföretagen tidigare kommenterat.

Vid pressträffen lyfte även finansministern fram att sol- och vind är det som kan byggas ut i närtid, fjärrvärmens betydelse och vikten av att bygga ut värmesystemet i takt med elproduktionen. Förslag för kraft och fjärrvärmen finns i det förslag till kraft- och fjärrvärmestrategi som ligger på regeringens bord.

Energiföretagen kommer nu att analysera de båda propositionerna mer i detalj.

- Båda propositioner är viktiga och välkomna steg på vägen mot energiomställningen, men tempot och reformtakten är fortsatt allt för långsam för att vi ska klara att möta en ökad elanvändning och klimatomställningen till 2045 säger Åsa Pettersson, vd Energiföretagen Sverige.