Moderaternas beslut ger bättre förutsättningar för mer elproduktion

Moderaternas beslut ger bättre förutsättningar för mer elproduktion

Moderaterna höll sin partistämma i Umeå 19-22 oktober. Ett av förslagen inför stämman var att förtydliga kravet på kommunal tillstyrkan för vindkraft, genom att kräva att eventuella veton kommer in tidigare i processen. Ett annat förslag var att närboende, övriga sakägare och kommuner ska få ekonomisk ersättning av vindkraftsbolagen vid etablering av vindkraft.

Vid stämman röstade man igenom förslaget om ekonomisk ersättning till närboende liksom att den fastighetsskatt som vindkraftsägare betalar ska tillfalla kommunen. Gällande det kommunala vetot var rekommendationen att besked ska komma in tidigare i processen.

- Det är positivt att stämman välkomnar ökade ekonomiska incitament för kommuner och närboende, det är något vi ser är nödvändigt för att öka acceptansen för nya etableringar, säger Åsa Pettersson vd för Energiföretagen. Vårt önskemål är dock att det kommunala vetot reformeras så att ett ja eller nej kommer in tidigare i processen och blir bindande, det skulle skapa en ökad trygghet för de som ska investera och korta byggtiden.

Inför stämman lyfte Moderaternas partistyrelse att om Sverige ska nå klimatmålen om nettonollutsläpp år 2045 behövs en mycket stor utbyggnad av fossilfri elproduktion. Man menar att en etablering av ny kärnkraft ökar Sveriges möjlighet att klara prognosen om 300 TWh el till 2045, men också att en utbyggnad av vindkraft krävs för att snabbt öka elproduktionen här och nu.

- Vi har ett kraftigt ökande elbehov framöver, och många av de stora industriprojekt som aviserats kommer att kräva ett tillskott på el de närmsta tio-femton. Vi är ense med Moderaterna om att vindkraften är det kraftslag som snabbast kan byggas ut, liksom att vi ser behov av att möjliggöra för ny kärnkraft på sikt. Vi ser positivt på att allt fler partier ställer sig bakom en gemensam linje i energipolitiken eftersom det är vad den elektrifierande industrin efterfrågar, avslutar Åsa Pettersson.

Energiföretagen Sverige är en branschorganisation som samlar nära 400 företag som producerar, distribuerar, säljer och lagrar energi. Våra medlemmar levererar energi varje sekund, året runt, till hushåll, stora och små företag och samhället i stort. Vår verksamhet utvecklas i samverkan med medlemmarna och omvärlden. Läs mer på www.energiforetagen.se