Stort intresse för biogas i regionen - medlemmarna strömmar in till Biogas Öst!

Medlemsantalet i samverkansprojektet Biogas Öst har under det senaste halvåret ökat med 200 %, från 10 till 30 stycken! Beatrice Torgnyson Klemme, projektledare för Biogas Öst, gläds åt den stora uppslutningen.

- Medlemsutvecklingen har varit helt fantastisk! Den visar att det finns ett enormt intresse för biogasfrågorna i regionen. För att fira framgången arrangerar Biogas Öst en stor konferens på Uppsala slott den 21 april. Föreläsare kommer från hela landet, men även från England och Spanien, för att berätta om spännande nyheter inom biogasområdet. På slottets borggård blir det stor utställning av de senaste gasbilsmodellerna.

Samverkansprojekt avgörande för biogasutvecklingen
Införandet av ett biogassystem kräver en bred aktörssamverkan, något som de framgångsrika projekten Biogas Syd och Biogas Väst har visat. Därför har Biogas Öst bildats som är ett regionalt samverkansprojekt som ska driva biogasens utveckling framåt i östra Mellansverige och Mälardalen. Projektet bildades under 2008 och den konkreta verksamheten inleds under 2009. Kansliet finns i Uppsala, men arbetet sker i Uppsala, Stockholms, Södermanlands, Västmanlands, Örebro, Östergötlands och Gotlands län.

Redan lika många medlemmar som Biogas Väst
Trots att Biogas Öst knappt har påbörjat sin verksamhet har projektet redan lika många medlemmar som Biogas Väst, som har funnits ända sedan 2001 och tidigare varit störst av de regionala samverkansprojekten inom biogas! Den första gemensamma aktiviteten som Biogas Öst anordnade för sina medlemmar var ett seminarium om flytande biogas, en ny teknik som markant ökar möjligheterna att bygga upp ett nät av biogastankställen i Sverige. Seminariet blev fullbokat. - Vi fick i sista stund byta till en större lokal, berättar Beatrice Torgnyson Klemme. (För mer information om LBG-seminariet, se separat pressmeddelande på Biogas Östs hemsida.)

Biogas Öst siktar högt med tuffa mål
Biogas Öst har satt upp ett antal konkreta mål för biogasens utveckling i regionen. Antalet gastankställen ska öka från dagens 37 till 100 stycken år 2016, andelen biogas som fordonsbränsle ska öka från dagens 0,4% till 10% år 2020. Om målen uppfylls blir de konkreta resultaten minst 5000 nya arbetstillfällen i regionen (Gasföreningen, 2006), en reduktion av koldioxidutsläpp med minst 650 000 ton per år och flera miljarder kronor i ökad samhällsnytta till följd av minskade utsläpp (Sika, 2008).

Stor konferens på Uppsala slott 21 april
Den 21 april kommer Biogas Öst att hålla sin kick-off konferens i rikssalen på Uppsala slott. Landshövding Anders Björck inleder konferensen och därefter tar dagens moderator över, klimatbantaren och underhållaren Staffan Lindberg, som även är biogasentusiast. Dagens föreläsningar behandlar nya innovativa idéer inom biogasområdet. Allt ifrån hur man kan rena Östersjön genom att göra biogas från alger och tång till hur man kan köra racerbilar i STCC på biogas. Slottets borggård kommer att fyllas med de senaste gasbilsmodellerna som i dag upplever en stor efterfrågan. Mer information finns på www.biogasost.se.

För mer information kontakta:
Beatrice Torgnyson Klemme, projektledare Biogas Öst
0733 - 97 06 25, beatrice.torgnyson@energikontor.se