Hållbart resande i städer

Inom EU-projektet SUM har flera goda exempel på hur man kan resa eller transportera gods mer hållbart samlats in från runt om i Europa. Nu startar en regional undersökning om hur dessa kan anpassas för att passa förutsättningarna i sydost.  Till sommaren ges en handbok ut där alla goda exempel finns samlade.

Genom det europeiska utbytet kan sydostregionen ta del av erfarenheter från bland annat rapsoljedrivna stadsbussar i Frankrike, elbilsrally i Riga, regionala energiplaner och familjecykling och mycket mer. Som gott exempel från vår region har den samordnade varudistributionen i Växjö kommun lyfts fram som ett mycket gott exempel.

Läs mer om projekt i bifogad pdf.

För mer information, kontakta Johan Raustorp, tel: 0734-07 07 78, johan.raustorp@energikontorsydost.se

• Transport

• interreg ivc