Snabbare hållbarhetsomställning med Greenably.se

Snabbare hållbarhetsomställning med Greenably.se

Energikontor Norr och skånska WIN tar fram Greenably.se.  Plattformen ska hjälpa företag att göra en snabbare hållbarhetsomställning. Bland annat genom matchning, coachning och teknikscouting.

Hållbarhetsomställningen för dagens företag är en högaktuell fråga. Behovet av att hitta snabba och relevanta lösningar på både stora och små utmaningar är stort. Precis det här har Energikontor Norr, som till vardags stöttar företag och kommuner i deras energi- och klimatarbete, tagit fasta på. Tillsammans med skånska WIN lanserar de plattformen Greenably.se som ska skapa nya affärer, möten och partnerskap kopplat till hållbarhetomställningen.

- Greenably.se vänder sig till företag som vill skynda på sin egen hållbarhetsomställning men även de företag som kan leverera lösningar på olika hållbarhetsutmaningar. Vi erbjuder en matchningstjänst, kombinerat med coachning och teknikscouting, säger Inger E Pedersen, projektledare för Greenably.

På Greenably.se kan alltså företag med både stora och små hållbarhetsutmaningar söka hjälp. Förhoppningen är att andra företag eller aktörer ska kunna bidra med idéer på lösningar. Under hela matchningsprocessen finns teamet bakom Greenably.se med för att hjälpa till att formulera Request for Proposal (RFP), ta emot lösningsförslag och publicera på plattformen. Dessutom kommer företag erbjudas att delta på olika matchningsevent, så kallade Pitch & Meets. Här kan företag pitcha sitt lösningsförslag live kopplat till en specifik hållbarhetsutmaning.

- Genom att lansera Greenably.se öppnar vi upp för en snabbare hållbarhetsomställning. Det händer mycket i Norrbotten nu och alla arbetar med omställningen. Organisationernas utmaningar kan vara stora eller små, men behovet av att snabbt hitta rätt lösning är det samma, säger Inger E Pedersen och får medhåll av Patrik Rydén, affärsutvecklare WIN:

- Lösningar på företagens hållbarhetsutmaningar kan ibland komma från ett helt oväntat håll. Med Greenably.se vill vi skapa förutsättningar för företag att enkelt och snabbare hitta nya gröna affärsmöjligheter.

Greenably är utvecklat av projektet Sustainable Business Bridge som finansieras av Europeiska regionala utvecklingsfonden, Region Norrbotten, Energikontor Norr, Luleå kommun, Bodens kommun, Piteå kommun, Gällivare Näringsliv, 3EFlow, EON, GreenExergy, Kraftringen, Nordkonsult, Relitor, WIN och Wibax.

För mer information, kontakta:

Inger Edlund Pedersen, projektledare Greenably
inger@energikontornorr.se