Stora affärsmöjligheter för svenska företag i Manchester

Stora affärsmöjligheter för svenska företag i Manchester

Marknadsmöjligheterna i Manchester är stora för norrbottniska och västerbottniska företag som erbjuder tjänster och produkter inom fjärrvärmelösningar. Manchester är den snabbast växande regionen i England tillsammans med London och är också den region som har satt de mest offensiva klimatmålen i Storbritannien. Nu efterlyser både offentliga och privata aktörer i Manchester kompetens från svenska företag med gedigen erfarenhet inom fjärrvärmesystem som kan hjälpa dem att ställa om från befintliga uppvärmningslösningar till fjärrvärme.

Storbritannien är en viktig exportmarknad för Sverige och potentialen för fler affärer är stor. Manchester är en särskilt intressant region med attraktivt kostnadsläge, utmärkta internationella kommunikationer och stora satsningar på forskning och utveckling. Under hösten har en delegation från Norrbotten besökt Greater Manchester Region för att knyta nya kontakter och utbyta erfarenheter regionerna emellan. Gruppen som gjorde resan bestod av personer från Energikontor Norr, Företagarna Norrbotten, Almi Företagspartner Nord och Connect Norr.

Vid mötena med Greater Manchester Growth så framkom tydligt deras behov av utländsk kompetens inom bland annat fjärrvärmesystem, det handlar om allt från projektering och upphandling till leverans av komponenter och färdiga lösningar. Greater Manchester Growth sa uttryckligen att de gärna ser fler svenska företag som kommer och hjälper dem eftersom det i de skandinaviska länderna finns stor kunskap om hur man bygger upp effektiva system.

Besöket i Manchester var en del av projektet Gröna Energiinvesteringar som syftar till att stötta nya affärsidéer inom förnybar energi och energieffektivisering i Norrbotten. Gröna Energiinvesteringar drivs av Energikontor Norr med samarbetspartnerna Företagarna Norrbotten och Luleå Tekniska Universitet.

”Vår region har en stor potential för utbyggnad av förnybar energi och här finns även ett brett vetande om energieffektivisering. I det här projektet vill vi hjälpa till att förverkliga några av de mest intressanta affärsidéerna”, säger Katarina Delsing, VD på Energikontor Norr.

”Det är alltid viktigt med omvärldsbevakning och att lära av andra. I Manchester finns mycket spännande för vår region, bland annat när det gäller alternativa investeringsmodeller. Samtidigt har vi i Sverige ett stort kunnande som andra regioner efterfrågar,” avslutar Delsing.

Företag som är intresserade av att komma i kontakt med aktörer i Manchester är välkomna att kontakta Energikontor Norr.