Malin Strand, Fossilfritt Sverige, Linda Burenius Magnusson, OX2 och Tomas Kåberger, Chalmers kommer att föreläsa under konferensen.

Välkommen till norra Sveriges största energikonferens om affärsmöjligheter

Energi- och klimatfrågan är hetare än någonsin. Inte minst efter FN:s klimatpanels senaste rapport om att vi har tio år på oss att undvika katastrofala klimatförändringar. Vi behöver alla ställa upp i energiomställningen och i Norrbotten har vi enorma resurser och möjligheter att göra just detta. Den 6 och 7 november anordnar Energikontor Norr konferensen Förädla världen i Norrbotten på Clarion Hotel Sense i Luleå där vi hoppas kunna inspirera och samla kraft inför ett upptrappat arbete med spännande och hållbara energiinvesteringar i vår region.

Det är mindre än en månad kvar till norra Sveriges största energikonferens Förädla världen i Norrbotten går av stapeln i Luleå. Energikontor Norr bjuder då in till två fullmatade dagar kring de affärsmöjligheter som kommer med klimatutmaningen och Norrbottens roll i energiomställningen.

– Idag är klimatutmaningarna högst upp på agendan hos de flesta inom politik, näringsliv och civilsamhälle. Norrbotten har en fantastisk möjlighet att möta den växande globala efterfrågan på grön förnybar energi. På konferensen kommer vi diskutera affärsmöjligheter och hur Norrbotten kan vara med att leda omställningen till ett fossilfritt samhälle, berättar Inger Edlund Pedersen, affärsutvecklare på Energikontor Norr.

Inger Edlund Pedersen kommer att leda konferensens första dag, och kommer bland annat att dela scenen med flera stora namn inom Hållbarhetssverige;

Tomas Kåberger är professor i Industriell Energipolicy vid Chalmers i Göteborg och gästprofessor vid Zhejiang universitetet i Kina. En tredjedel av sin tid är han arbetande styrelseordförande i Renewable Energy Institute i Tokyo. Den 6 november kommer han till Luleå och talar om den globala utvecklingen av förnybar energi och hur denna utveckling kan användas för lokal ekonomisk utveckling.

Linda Burenius Magnusson är ansvarig för Public Affairs i bolaget OX2 och är bland annat styrelseordförande i 100 % förnybart och ordförande i Svensk Vindenergi. Linda har ett stort engagemang för förnybart, och möjligheten till andelsägd förnybar energigenerering är något hon brinner extra mycket för. Den 6 november är hon på plats i Luleå för att prata om trender inom förnybar energi, affärsnytta och kostnadsutveckling.

Malin Strand är sakkunnig på Fossilfritt Sverige, ett regeringsinitiativ som syftar till att öka takten på klimatarbetet och få företag, kommuner och hela branscher att snabbare ställa om till fossilfria alternativ. Malin är tidigare utvald som en av 100 deltagare globalt i Future Energy Leaders. Den 6 november kommer Malin till Luleå för att berätta om varför Fossilfritt Sverige har en unik roll och hur olika branscher ser på fossilfrihet. Malin är dessutom moderator under dag två, den 7 november, då fokus mer kommer att ligga på processer för regionalt och lokalt omställningsarbete.

Lenita Ericson är kommunalråd i Luleå och var tidigare ordförande i Stadsbyggnadsnämnden. Hon har ett stort intresse för miljö- och klimatfrågor och har under flera år drivit frågor kring fossilfritt resande i Luleå. Lenita är öppningstalare på konferensen.

Konferensens två dagar kommer att bestå av inspirerande föreläsningar, samtal och workshops kring affärsutveckling och investeringar i hållbara energilösningar. Alla är varmt välkomna och medverkan är helt kostnadsfri!

– Vi hoppas att många vill komma och vara med i samtalet kring vilken roll Norrbotten ska ta i energiomställningen och diskutera de möjligheter som finns för vår region att ta täten i en hållbar samhällsutveckling, avslutar Inger Edlund Pedersen på Energikontor Norr.

Visst vill du förädla världen med oss? Läs allt om konferensen och anmäl dig här, allra senast 19 oktober. Där hittar du även mer information om våra talare!

Läs mer om projektet Gröna energiinvesteringar där vi arbetar för att få till fler hållbara energiinvesteringar i Norrbotten.

Vi är en oberoende kompetensresurs utan egna vinstintressen med uppgift att öka andelen förnybar energi, hushålla med energi och naturresurser och bidra till hållbar utveckling. Tillsammans med Region Norrbotten ägs Energikontor Norr av de 14 kommunerna i Norrbotten. Vårt energikontor ingår i ett nätverk av cirka 400 lokala och regionala energikontor i EU.