Kalmar kommun belyser Gruvans fotbollsplan med Titan

Kalmar kommun belyser Gruvans fotbollsplan med Titan

Kalmar Kommun har valt Titan för att belysa Gruvans fotbollsplan. Den tidigare obelysta planen kan numer även utnyttjas kvällstid tack vare bra, jämn belysning från Titan.

I gröna omgivningar, en knapp mil från Kalmars innerstad ligger samhället Smedby Mitt i samhället, vid fritidsgården Smedjan, ligger Gruvans fotbollsplan samt intilliggande skateboardramp och basketplan. Det är en naturlig samlingspunkt för Smedbys barn och ungdomar.

Johan Skeppstedt, montageledare på Assemblin Kalmar fick i uppdrag av kommunen att belysa planen som saknade belysning och uppfattades som otrygg. Med ny belysning skulle grusplanen kunna utnyttjas även kvällstid. Johan tog kontakt med Energisystem för projektering av ny belysning.

Oavsett om det rör sig om blodigt allvar på en arena eller lek på en lokal grusplan ska belysningen vara tillräcklig för uppgiften och Energisystem har lösningar för alla typer av anläggningar. Lösningsförslaget blev en 10m-stolpe på var långsida bestyckad med 2st Titan.

Assemblin presenterade förslaget för kommunen och fick klartecken att gå vidare med installation av föreslagen lösning.

–Installationen gick smidigt. Istället för att ha samma upptändning som gatubelysningen installerade vi timers. På så sätt minimerar man energiförbrukningen och barnen kan själva starta belysningen när de ska spela, säger Johan Skeppstedt.

Energisystem besökte Smedby för uppföljning och det är verkligen upplyftande att se en kvalitetslösning på plats, speciellt när den betjänar barn och ungdomar. Planen har väldigt bra belysning och utgör en självklar mötesplats i Smedby.

Titan-armaturens sofistikerade linsteknik fördelar ljuset med perfektion över planen och bländande spilljus minimeras. Detta är av högsta vikt för att inte störa boende kring en anläggning i tät bebyggelse. Både grannar och användare nöjda med belysningslösningen.

–Först tyckte vi att det var överdimensionerat och att det var mycket ljus för vår lilla plan. Det tog en stund att vänja sig eftersom den saknade belysning tidigare. Det är smidigt att ungarna själva tänder upp planen. Vi är jättenöjda med den nya belysningen, säger Kim Jonasson, som jobbar på fritidsgården Smedjan, som ligger vid fotbollsplanen.

Fakta i korthet
Belysningslösning 4st Titan 560 FH