Lindsdals IF belyser fotbollsplan med Modus

Lindsdals IF belyser fotbollsplan med Modus

På Lindsdals IP kommer man att kunna se mer aktivitet framöver. Energisystem har i samarbete med Assemblin och Kalmar kommun levererat modern LED-belysning till en av klubbens planer. Från klubbens sida är man väldigt nöjda med den nya belysningen, som medför utökade träningsmöjligheter för traktens ungdomar.

Lindsdals IF
grundades 1926 och är en av Kalmars anrika fotbollsklubbar. Idrottsplatsen ligger i Lindsdal, 5 km utanför Kalmar centrum. Av tre planer var endast den konstgräsbelagda A-planen belyst. Träningstillfällena räckte inte till klubbens alla lag under årets mörka period då ungdomslagen hade svårt att få träningstider.

Tommy Arnesson, projektsamordnare på Kalmar kommun tog tag i problemet och begärde in anbud på en nödvändig belysningslösning för en av planerna. Förutsättningarna var att planen skulle belysas från 4st master, medelbelysning för
träning 100 lux.

Johan Skeppstedt, projektledare hos Assemblin Kalmar, bad Energisystem ta fram en belysningslösning för fotbollsplanen enligt givna förutsättningar. Hänsyn skulle också tas till det närliggande bostadsområdet. Assemblin Kalmar hade tidigare installerat belysning  från Energisystem på Gruvans fotbollsplan i Kalmar med gott resultat.

Belysningen projekterades av Energisystem. 12st Modus fördelade på 4st 18m Deltatorn från Scanmast var den lösningen som Assemblin presenterade för kommunen. Kommunen accepterade anbudet och Assemblin installerade den nya belysningen enligt instruktioner från Energisystem. Synpunkter från boende nära planen medförde smärre justeringar efter driftsättning.

Tommy Arnesson, Kalmar kommun är nöjd med resultatet:

–Den nya belysningen är helt otrolig. Alla är överens om att det ser bättre ut än A-planen, som är bestyckad med 2 000W-armaturer och där kravet är 300 lux. Den här planen ser mycket bättre ut, även när man filmar. När man får sådan kvalitet rekommenderar jag gärna denna lösning till andra.

Tommy berättar att den nya belysningen genererar fler träningstillfällen och gör att ungdomsverksamheten i Lindsdals IF kan fortsätta växa:

–Tidigare tvingades klubben säga nej till fler ungdomslag eftersom det inte fanns ytterligare träningstimmar. Med den nya belysningen kan LIF erbjuda ungdomarna fler träningstillfällen.

Energisystem besökte Lindsdals IP för uppföljning och kontrollmätning av ljusnivå. Under besöket träffade man Sonny Stålbalk, tränare för damlaget:

–Det är fantastiskt! Säsongen förlängs långt in på sensommaren och hösten, när det annars blir planbrist och ont om träningstillfällen. Satsningen på ny belysning är positivt för klubben och klubbens framtidsplaner.

Mattias Edman, marknadsansvarig på Lindsdals IF, lovordar också den nya belysningen:

– Varför har vi inte bytt tidigare? Alla borde få uppleva och spela i belysning av sådan fantastisk kvalitet. I stället för att lägga pengarna på dyra elräkningar och reparationer när de kan läggas på ungdomarna, som är vår framtid.

Fördelar med teknikskifte
Fördelarna med teknikskifte där man går över från konventionell urladdningsteknik till Modus för att belysa fotbollsplaner är många:

Ljuskvalitet och effektivitet:
Planen belyst av Modus med 13,7kW installerad effekt ser, enligt verksamhetens egen utsago, bättre ut än A-planen med 43,2kW installerad effekt.

Kostnadseffektiv lösning:
Den låga installerade effekten hos Modus innebar att man slapp bygga ut befintlig matning, vilket hade medfört stora tillkommande kostnader.

Modus har externa, IP67-klassade drivdon som kan monteras upp till 100m från armaturen. I detta fall monterades de i drivdonsskåp på belysningstornet. Minimering av vikt och vindyta i mastens topp gör att man inte behöver använda onödigt grova master. Detta minskar kostnaden vid nyetablering och möjliggör utbyte av gammal teknik i befintliga belysningstorn.

Framtidssäkrad lösning: Underhåll av konventionell urladdningsteknik är ett kostsamt slöseri med resurser. Modus är en europatillverkad kvalitetsarmatur med lång teknisk livslängd uppbackad av 10 års funktionsgaranti. Detta innebär problemfri drift med drastiskt minskade underhållskostnader under överskådlig framtid.

Ingen onödig drift: Denna plan tänds upp via Aptus passage- och bokningssystem, vilket medför att den enbart är tänd under träning. Direkt upptändning är en fördel med Modus jämfört med konventionell belysning där långa tänd- och släckcykler medför onödig drifttid.

Fakta i korthet

12st Modus S fördelade på 4st 18m Delta-torn från Scanmast

Installerad effekt
13,7kW

Styrning
Astrour samt Aptus passage- och bokningssystem.

Montage
Assemblin, projektledare Johan Skeppstedt

Installerad belysningslösning
• är europatillverkad.
• är energieffektiv.
• är RoHs-certifierad d v s helt fri från farliga tungmetaller.
• ger bästa spelförutsättningar.
• har 10 års funktionsgaranti.
• är bästa valet i omställningen till cirkulär ekonomi.