Piteå hamn miljösatsar på magasinbelysning med Intenz

Piteå hamn miljösatsar på magasinbelysning med Intenz

Piteå Hamns brinnande engagemang för modern belysning och energibesparing begränsar sig inte enbart till mastbelysning. I magasin 3 har hamnen, som pilotinstallation i Sverige, installerat Intenz XXS.

Magasin 3 används för virkesförvaring och belystes av 250W högtrycksnatrium. Ljuset var otillräckligt och truckförarna hade svårt att utföra sitt arbete i den gula mysbelysningen. Dessutom såg man, från hamnens sida, behov av att styra belysningen eftersom magasinet var upptänt även när ingen var där. Styrning av befintlig belysning var inte att tänka på eftersom urladdningslampor har väldigt lång upptändningstid.

Energisystem tog fram olika förslag på belysning till magasinet och hamnen fastnade till slut för Intenz XXS 113° med 76W effekt. Armaturen var helt ny när Piteå hamn, som första svenska företag, gjorde sitt val.

De 52st 250W-armaturerna byttes mot Intenz XXS ett mot ett. Installationen gick smidigt. Många befintliga montagepunkter kunde återanvändas.Intenz-armaturerna försågs med stickpropp från fabrik och de kopplades in i befintliga uttag i taket.

Intenz slimmade konstruktion med endast 110 mm höjd gjorde att frigångshöjden för truckarna aldrig var ett problem.

Närvarogivare installerades i portarna för att undvika att den nya belysningen skulle stå tänd i onödan. Montaget utfördes av Shorelink och leddes av Lars-Ola Gustavsson.

Satsningen på Intenz visade sig lyckad. Vid efterbesiktning genomförde Energisystem mätningar som visade att den nya armaturen med råge hållit vad den lovat i projekteringsfasen.

Lars-Ola Gustavsson på Shorelink, som ledde montaget är mycket nöjd med lösningen:

- Det blev en enorm skillnad! Det lyser jättebra ner på golvet och man kan läsa på virkespaketen. Montaget var väldigt smidigt. Det var ingen elinstallation, bara att byta rakt av.

Clas Johansson, Sjöfartsansvarig på Piteå hamn och initiativtagare till projektet är också nöjd:

-Armaturerna i magasin 3 funkar jättebra! De är tunna, lyser bra och verksamheten är verkligen nöjda. Tack vare den snabba upptändningen kan vi ha närvaroreglering i portarna så att det bara är tänt när det verkligen behövs, det blev kanon!

Om Piteå Hamn

Piteå har en lång historia som sjöfartsstad, förmodligen har sjöfart bedrivits i Piteå sedan 1300-talet. Hamnen på Haraholmen 12 km sydost om Piteå invigdes 1973. Hamnen har sedan dess kontinuerligt byggts ut och moderniserats. Hamnverksamheten bolagiserades 2004.

Verksamheten i hamnen består främst i hantering av skogsprodukter som kraftliner och pappersmassa som exporteras framförallt till Tyskland, Holland och England.

Bolagets villkor i verksamhetstillståndet samt miljöpolicy anger att bolaget ska verka för att minimera resursförbrukningen av energi, utsläpp till luft samt förebygga föroreningar. Bolaget följer löpande upp verksamheten i förhållande till gällande villkor i miljötillstånd samt bolagets egna uppställda miljömål.

www.piteahamn.se

Fakta i korthet – Magasin 3

52st 250W SON-T HTNA

Installerad effekt inkl. drivdonsförluster: 15,6 kW

Belysningslösning:

52st Intenz XXS (72 142 12)Installerad effekt inkl. drivdonsförluster: 4,4kW

Minskad installerad effekt 11,2kW (72 %)

Elgrossist:

www.ahlsell.se

Kategorier

Energisystem AB är ledande leverantör av energisparlösningar för belysning. Våra lösningar har sedan starten sparat 500 miljoner kronor åt våra kunder.

Följ oss på Twitter / Anmäl dig till vårt nyhetsbrev / Facebook / LinkedIn

Vi är ett kreditvärdigt företag enligt Bisnodes värderingssystem som baserar sig på en mängd olika beslutsregler. Denna uppgift är alltid aktuell, informationen uppdateras dagligen via Bisnodes databas.

Fredrik Denninger

Klimatsmarta belysningslösningar med garanterad avkastning

Energisystem erbjuder klimatsmarta belysningslösningar med garanterad avkastning. Vi hjälper Svenska sportanläggningar, hamnar och industrikunder att stärka sin miljöprofil och uppnå utsatta miljömål genom uppgradering till modern belysningsteknik. Den nya tekniken genererar stora besparingar genom halverad energiåtgång och nästintill obefintligt underhåll - En affärsidé som gör alla till vinnare, inte minst miljön.

Energisystem AB
Riksvägen 22