Axfast energieffektiviserar i centrala Stockholm

Fastighet Kv. Bryggmästaren 5–7 i centrala Stockholm där fastighetsägaren Axfast AB satsar på att minimera CO2 utsläpp och energinotan. Konceptet bygger på att återvinna energi som man redan har betalat för en gång. Fastigheten har ett kylbehov året om från olika verksamheter som ger Axfast möjlighet att utnyttja detta och använda energin på ett klokare sätt än tidigare. Initiativtagare till lösningen är Vida Farahvashi på Axfast. Driftsättning av anläggningen sker oktober 2020. Genom att förflytta energin till rätt verksamhet inom fastighetsgränsen beräknas Kv. Bryggmästaren 5-7 värme- och kylanvändningen minska med 858 MWh/år. Samtidigt kapas värmeeffekten med 80 kW samt kyleffekten med 100 kW för att minska effekttoppar på fjärrvärme och fjärrkyla vid dimensionerande förutsättningar.

Redan 2013 satsade Axfast på effektiv luftbehandling med Climate Machines tekniken med 2 platsbyggda aggregat med ett totalt luftflöde på ca 24 m3/s. Nu utvecklas fastigheten vidare genom att minimera CO2 utsläppen och energianvändningen.

• axfast
  • fastighet