Klimatsmart energisystem värmer helt kvarter

Wallenstam har höga miljöambitioner och tillverkar bland annat egen el från vindkraft. I Convendumhuset på Avenyn har de valt ett ClimateMachines-aggregat som sänker energiåtgången samtidigt som det värmer och kyler hela kvarteret.

Göteborgsbaserade Wallenstam är ett av Sveriges största fastighetsbolag. Företaget har höga klimatambitioner och jobbar med hållbarhet ur alla aspekter. Klimatsmarta energilösningar är en viktig del.

När Convendumhuset på Avenyn skulle totalrenoveras letade man efter en driftsäker och energieffektiv lösning för värme och kyla. Valet föll på ett energisystem från Climate Machines, som använder indirekt evaporativ kylning. Frånluften från kontor, butiker och andra lokaler leds in i värmeväxlaren via en kammare fylld med fin vattendimma som kyler ner luften.

Luften kyler sedan värmeväxlaren, som i sin tur kyler tilluften och därmed sänker temperaturen i byggnaden, utan att någon fukt följer med in.

Sänker energikostnaden radikalt

Energibesparingen är betydande och blir större ju varmare det är ute. När fjärrkyla eller driften av en kylmaskin kostar runt 60 öre/kWh kostar evaporativ kylning ner till 4 öre/kWh under varma sommardagar. Det betyder en besparing på hela 93 procent.

– Lösningen är oerhört effektiv, men den hade inte varit så fantastisk om den varit dålig för miljön och kostat en massa pengar. Det fantastiska är att den kräver så lite resurser då vi kyler luften med en liten mängd vanligt kallvatten, säger Kenneth Andersson, vd för Climate Machines.

Convendumhuset är stort och rymmer kontor, konferenslokaler, butiker och bostäder.

Här ser du filmen där Magnus Bellvik visar runt i Convendumhuset.

– Vårt behov var att hitta en driftsäker, lättservad och energieffektiv lösning som vi kunde anpassa till den befintliga fastigheten. Vi har jobbat med EnergyMachines tidigare och tycker att samarbetet har fungerat väldigt bra både i entreprenaden och driften efteråt, säger Magnus Bellvik som är Wallenstams chef för kommersiella projekt i Göteborg.

Värmer hela kvarteret

Energisystemet sparar stora mängder energi samtidigt som det effektivt förser hela kvarteret med ventilation, värme och kyla. Ett faktum som rimmar väl med Wallenstams ambition att minska sitt klimatavtryck.

– Vi måste se framåt, hålla våra energivärden och minska utsläppen. Energibitarna är en del i det. Vi tillverkar vår egen energi via vindkraft och här tillverkar vi mestadels vår kyla och värme med värmepumpar. Vi ser Convendumhuset som en väldigt grön och hållbar fastighet, säger Magnus Bellvik.

• Gävle

Torbjörn Sjögren