engcon i samarbete med lokal författare inför läslovet

engcon i samarbete med lokal författare inför läslovet

Lagom till läslovet kommer alla elever i årskurs tre i Strömsunds kommun att få ett exemplar av ”Varning för vålnader” skriven av den lokale författaren av Daniel Edfeldt. Detta är ett initiativ av engcon tillsammans med författaren.

Daniel Edfeldt är en etablerad författare som bor i Östersund. Han har skrivit många omtyckta böcker för barn i olika åldrar, och har en bakgrund som dator- och tv-spelsproducent för spel med karaktärer som Bamse och Mumintrollet. Boken ”Varning för vålnader” är den andra fristående delen om nioåriga Siri, som löser kluriga och knasiga spökproblem tillsammans med spökexperten Kaspar Blom.

– Jag är väldigt glad att engcon ger barnen i Strömsund den här möjligheten – vi ser att läsandet minskar bland barn – om vi tillsammans kan bidra till öka läslusten är mycket vunnet, säger Daniel Edfeldt.

– Vi på engcon tror att läsning är en av flera nycklar till kunskap och fantasi. Genom att ge dessa böcker till tredjeklassare i Strömsunds kommun hoppas vi kunna skapa en varaktig och lustfylld relation till läsande, säger Viktoria Winberg, marknadschef på engcon.