Ängelholms kommun kallade till nationellt möte om Försvarsmaktens PFAS föroreningar

Ledningen för sex kommuner drabbade av PFAS-föroreningar, samlades förra veckan för att diskutera framtida lösningar och samarbeten.

PFAS, (per- och polyfluorerade alkylsubstanser) som misstänks vara cancerframkallande har under många år funnits i brandskum som Försvarsmakten använt vid övningar och arbeten. Därför förekommer PFAS på många platser i landet där Försvarsmakten funnits. Det är mycket svårt för naturen att bryta ner PFAS och därför finns det kvar länge i mark och vattendrag.

– Vi är många kommuner som är drabbade och vi vill att Försvarsmakten tar ansvar för att begränsa spridningen av PFAS. Som det ser ut idag är Försvarsmakten skyldiga till att människor i hela Sverige påverkas negativt, säger Robin Holmberg(M), kommunstyrelsens ordförande vid Ängelholms kommun.

Robin Holmberg och Ängelholms kommun stod som värdar för mötet och presenterade inledande PFAS situationen i Ängelholm. Där har föroreningar från den nedlagda flygflottiljen F10 bland annat tvingat en reservvattentäkt för nödsituationer att stänga. Liknande historier berättades från bland annat Ronneby och Östersund.

– I Ronneby tvingades vi stänga ett vattenverk redan 2013 på grund av PFAS. Vi har fått ersättning från Försvarsmakten för att bygga om vattenförsörjningen så den fortsättningsvis fungerar bra. Men den tidigare vattentäkten var bättre än ersättningen, sa Peter Berglin, VD Ronneby Miljö & Teknik.

Julia Brorsson, kommunjurist i Ronneby kommun fortsatte.

– PFAS är en stor fråga bland våra invånare. Det finns en oro som känns i samhället och så har det varit länge. Samtidigt är det viktigt att påpeka att PFAS inte förekommer i dricksvattnet idag. Men områden är förorenade, sa Julia Brorsson.

I den växande kommunen Östersund har exploateringsplaner stoppats på grund av föroreningarna kring gamla flygflottiljen F4. Kommundirektör Anders Wennerberg berättade att det är nya bostadsområden som verkligen behövs.

– Känslan när det diskuteras med Försvarsmakten är att det går trögt. Även fina friluftsområden och fisket påverkas. Det är sorgligt, fortsatte Anders Wennerberg.

Efter lägesrapporterna förde kommunerna samtal kring vad som gemensamt kan göras för att påverka Försvarsmakten. Deltagarna enades bland annat i att etablera ett nätverk för fortsatt arbete samt att få regeringsrepresentanter till att besöka förorenade områden - för att på så sätt lyfta frågan till allra högsta nationella nivå.

– Ett nätverk är bra. Vi är starkare tillsammans och behöver kraft för att driva frågan mot Försvarsmakten. I Norrköping har också bostadsplaner stoppats och dialogen med Försvarsmakten går för långsamt. Tillsammans kan vi komma längre snabbare, sa Reidar Svedahl(L), kommunalråd i Norrköping.

– Vi behöver värna hållbarhetsfrågan och vi behöver samverka, sa Magnus Gunnarsson(M), kommunstyrelsens ordförande i Ljungby kommun

Slutligen enades deltagarna om att återsamlas under våren för att följa upp arbetet.

Medverkade på mötet gjorde representanter från Ljungby, Norrköping, Ronneby, Ängelholm, Östersund och Östra Göinge.

Ljungby:

Magnus Gunnarsson (M)
Kommunstyrelsens ordförande

Norrköping:

Reidar Svedahl (L)
Kommunalråd

Ronneby:

Carl-Martin Lanér
Kommundirektör

Peter Berglin
VD Ronneby Miljö & Teknik (Kommunalt bolag)

Ängelholm: