Boende på Willan, Solhaga och Viktoriagården ska flytta in i nya moderna och trivsamma boenden

Renoveringsplanen är en omfattande process för att skapa en bättre boendemiljö och mer moderna särskilda boenden för kommunens äldre. Nämnden för omsorg och stöds arbetsutskott fattade under tisdagen beslut på ett förslag om en evakueringsplan för Willan, Solhaga och Viktoriagården.

2019 fattade kommunstyrelsen beslut att planera för en upprustning av Ängelholms särskilda boenden. Det är en stor process som sträcker sig över flera år. Willan, Solhaga och Viktoriagården ingår i etapp 3 i renoveringsplanen och ska enligt tidigare beslut upphöra som särskilda boenden.

– Vi fortsätter målinriktat med vår historiska satsning på nya välfärdslokaler. Det är ett arbete där vi tar höjd för de krav som åligger oss vad gäller arbetsmiljö och säkerhetskrav, säger Ingela Sylwander (M), ordförande i nämnden för omsorg och stöd.

Tisdagen den 4 oktober 2022 tog nämnden för omsorg och stöds arbetsutskott beslut om att föreslå nämnden för omsorg och stöd att gå vidare med etapp 3 i den sedan tidigare antagna renoveringsplanen.

Förslaget innebär att:

• Särskilt boende och växelvård på Viktoriagården flyttas till nya Kungshaga.
    • Särskilt boende på Solhaga och Willan flyttas till nya Åsbytorp.

Nybyggda Åsbytorp och nyrenoverade Kungshaga förväntas stå klara för inflyttning under början på 2025.

– Även om evakueringarna till nya lokaler medför påfrestningar för alla inblandade så är detta ett stort och viktigt grepp för trygga och trivsamma boenden, säger Ulrika Wattman, planeringschef huvuduppdrag Hälsa.

Den 18 oktober väntas nämnden för omsorg och stöd att ta beslut i frågan.

Viktoriagården och Willan har goda möjligheter att göras om till trygghetsboenden

Willan, Solhaga och Viktoriagårdens lokaler ska göras tillgängliga för annan verksamhet. I dagsläget är det inte klart vad som händer med Solhaga, men för Viktoriagården och Willan pågår planering tillsammans med AB Ängelholmshem om att omvandla lokalerna till trygghetsboenden.

De trygghetsboenden som redan finns på Willan och Viktoriagården planeras att tas över av AB Ängelholmshem under år 2023, som kommer att fortsätta driva verksamheten. Hyresgästerna i de befintliga trygghetsboendena kommer att få mer information om detta inom kort.

För frågor kontakta:

Ulrika Wattman