Seniorboenden är efterfrågade! Willan och Viktoriagårdens lokaler kan bli hyreslägenheter för seniorer 2025

När Willan och Viktoriagården upphör som särskilda boenden och flyttar in till nya boenden i början på 2025 ska lokalerna göras tillgängliga för annan verksamhet. Nu föreslår kommunstyrelsen att AB Ängelholmshem ska utveckla hyreslägenheter för seniorer.

Willan och Viktoriagården ingår i renoveringsplanen för särskilda boenden. I början på 2025 ska de boende flytta till nybyggda Åsbytorp respektive Kungshaga.

– När flytten sker uppstår möjligheten att använda lokalerna till annan verksamhet. I takt med att invånarantalet ökar och vi får allt fler äldre ser vi att det finns ett efterfrågat behov av seniorboenden hos äldre, säger Robin Holmberg, kommunstyrelsens ordförande (M).

Onsdagen den 10 november 2022 tog kommunstyrelsen beslut om att föreslå kommunfullmäktige följande:

Förslag:

• AB Ängelholmshem ska få i uppdrag att utveckla hyreslägenheter för seniorer i nuvarande Willan och Viktoriagårdens lokaler efter att kommunens särskilda boenden har flyttats därifrån.

Totalt rör det sig om cirka 60 lägenheter. Den 28 november väntas kommunfullmäktige ta beslut i frågan.

– Vi har sedan tidigare ett par uppskattade senior- och trygghetsboenden och ser positivt på att ta över lokalerna för att skapa trivsamma lägenheter för äldre, Mats Nilsson, vd på AB Ängelholmshem.

Renoveringsplan för särskilda boenden
      2019 fattade kommunstyrelsen beslut att planera för en upprustning av Ängelholms särskilda boenden. Det är en stor process som sträcker sig över flera år. Willan och Viktoriagården ingår i den tredje etappen i renoveringsplanen.

– Vi ser fram emot att kunna erbjuda moderna, väl anpassade och trivsamma boenden för alla inblandade. Det är en viktig satsning där vi tar höjd för de krav som åligger oss vad gäller arbetsmiljö och säkerhetskrav, säger Filippa Kurdve, huvuduppdragschef hälsa.

I lokalerna på Willan och Viktoriagården finns också två trygghetsboenden som planeras att tas över av AB Ängelholmshem under år 2023, som kommer fortsätta driva verksamheten.

För mer information, kontakta:

Robin Holmberg (M)
        Kommunstyrelsens ordförande