En illustration över hur det kan komma att se ut om detaljplanen förverkligas.

Detaljplan klar för bostäder i Klitterbyn

Kommunstyrelsen har godkänt att den tidigare konferensanläggningen i mitten av Klitterbyn kan ersättas med ett 40-tal lägenheter. Det blev klart i och med godkännande av en detaljplan idag.

Fem flerbostadshus i två våningar ingår i detaljplanen. Totalt 42 lägenheter mellan 50 och 100 kvadratmeter.

Än är inget bygglov klart för anläggningen. Bolaget Granitor kommer att gå vidare med det.

– Planen för bostäderna blir ett lyft för Klitterbyn och för hela området. I stort är det ett redan bebyggt område som moderniseras och det blir plats för liv på en plats som sedan länge stått tom, säger Robin Holmberg (M), kommunstyrelsens ordförande i Ängelholm.

Ur detaljplanen:

• Den nya bebyggelsen kommer inte ha någon betydande miljöpåverkan då området redan idag är planlagt och bebyggt.
    • Bostäderna kommer att ge en mer effektiv användning av marken, det blir en tät bebyggelse på platsen.
    • Området får en god tillgänglighet, en trafiksäker miljö för barn att röra sig närmast bostäderna
    • Det blir en annan typ av bostäder, bostadsrätter (?), än vad som finns på platsen idag och det blir en mer blandad bebyggelse.
    • Planen bidrar till att uppfylla kommunens bostadspolitiska mål om att bygga fler bostäder i Ängelholms kommun

Robin Holmberg (M)
    Kommunstyrelsens ordförande