Klart för ny förskola i Strövelstorp

Klart för ny förskola i Strövelstorp

Fler bostäder innebär fler barn. Det kommer byggas mer i Strövelstorp och nu planeras för en förskola med upp till 80 barn i Klockaregården.

Kommunstyrelsen har godkänt detaljplanen för Strövelstorps nya förskola. Det blir en förskola med plats för fyra avdelningar och 80 barn. Förskolan kommer ligga i området Klockaregården där det planeras 39 nya bostäder och där några redan byggts. Det kommer också bli möjligt att anlägga ett naturområde med gångvägar invid förskolan.

– Hela kommunen växer med nya bostadsområden och Kommunens service måste hänga med i växttakten. Jag ser framemot att följa bygget av en helt ny och modern förskola i Klockaregården, säger Robin Holmberg (M), kommunstyrelsens ordförande i Ängelholms kommun.

För att skapa en trygg trafiksituation kommer några förändringar göras i de gator som planeras i området. Förskolan ska passa in i området och höjden har reglerats med en nockhöjd för att matcha med Klockaregårdens byggnadshöjder. När kvarteret är helt utbyggt kommer förskolan ses som en naturlig del i området.

År 2023 ska förskolan stå klar.

Fastigheterna heter Strövelstorp 5:161, 5:162 och 5:6 ägs av Ängelholms kommun. Området för förskolan är ca 9 000 kvadratmeter stort.