Kommuner kräver raka besked – var ska de statliga jobben finnas?

Kommuner kräver raka besked – var ska de statliga jobben finnas?

Nio kommuner i landet berörs av Skatteverkets aktuella planer på att flytta verksamhet till större orter. Frågan om myndigheters centralisering har uppmärksammats i riksdagen de senaste dagarna och en utredning är begärd av civilministern.

I en gemensam skrivelse begär nu samtliga kommunstyrelseordförande i de aktuella kommunerna ett möte med finansminister Magdalena Andersson för att få igång utredningen innan Skatteverket stänger de utpekade kontoren.

Statliga myndigheter har mycket stort ansvar för att behålla och utlokalisera verksamhet till mindre orter för att minska urbaniseringen och verka för tillväxt i hela landet.

Inomregional balans – ett regeringsmål
I skrivelsen framför kommunstyrelseordförandena att Skatteverkets förslag inte överensstämmer med riksdagens syn på inomregional balans och de ifrågasätter Skatteverkets agerande som statlig myndighet. De önskar ett möte med finansministern snarast för att försöka skynda på utredningen som Statskontoret fått i uppdrag att genomföra, risken är annars att den kommer för sent och blir verkningslös.

För mer information kontakta gärna

Lars Nyander (S) kommunstyrelsens ordförande
Telefon: 0431 – 46 80 75
E-post: Lars.Nyander@engelholm.se