Nu införs avgiftsfri timme på Ängelholms kommuns parkeringsplatser

Nu införs avgiftsfri timme på Ängelholms kommuns parkeringsplatser

Den 19 april påbörjar vi omskyltningen för nya tids- och avgiftsregleringar på kommunens parkeringsplatser i centrala Ängelholm. Arbetet beräknas bli klart under samma vecka. De nya tids- och avgiftsregleringarna innebär bland annat att den första parkeringstimmen är avgiftsfri men också att fler gatuparkeringar blir reglerade för 24-timmar parkering.

Användningen av kommunens parkeringsautomater har minskat sedan flera år och allt fler väljer att betala sin parkeringsavgift via app/sms. I samband med att den avgiftsfria parkeringstimmen införs, som ska göra Ängelholms centrum mer tillgängligt för invånare och besökare, kommer parkeringsautomaterna i centrum att reduceras från 18 till 10 stycken.

– Jag hoppas att den avgiftsfria timmen som vi nu inför ska göra att våra invånare och besökare upplever att det blir enklare att parkera i centrum för att göra kortare ärenden och gynna vår lokala handel som kämpat länge nu med pandemin, säger Tomas Fjellner, samhällsbyggnadsnämndens ordförande.

När man ska parkera kommer det att finnas flera alternativ att välja mellan för att ta del av den avgiftsfria timmen. Man kan använda Parksters app eller SMS-tjänst, p-skiva eller biljett från parkeringsautomat. Kostnadsfria parkeringsskivor kan från den 19 april hämtas på Ängelholms Turistcenter på våra bibliotek, eller hos kundtjänst i Stadshusets reception. Vissa butiker och företag kommer också att ha p-skivor för utlämning.

– Parkeringsskivan är som sagt bara ett av flera alternativ och vill man inte använda de digitala tjänsterna kan man faktiskt använda eget papper och penna istället för parkeringsskiva, säger Björn Adlerberth, trafikingenjör i Ängelholms kommun.

En parkeringsskiva eller papperslapp ska vara väl synlig utifrån i fordonets framruta. Parkeringsskivan eller papperslappen ska ange den närmst följande halvtimmen räknat från den tidpunkt då bilen parkerades och när det är avgiftsbelagt. En bilist som parkerar klockan 07.30 på en parkeringsplats där det är avgiftsbelagt från klockan 09.00 ska ange 09.00 som starttid.

Butiker och företag där p-skiva kan hämtas
    I skrivande stund kommer nedanstående butiker och företag att ha p-skivor för utlämning från den 19 april. Listan uppdateras på:

• ICA Supermarket, Storgatan/Vattengatan
    • SEB, Storgatan
    • Handelsbanken, Storgatan 32
    • Guld och Silversmedjan, Storgatan 51
    • Akademibokhandeln Killbergs, Storgatan 56A
    • Brun Chokladbutik, Storgatan 56
    • Royal Treatment, Storgatan 64A
    • Ernst och Young, Nytorgsgatan 14
    • Affes Trafikskola, Östergatan 59
    • Berndtssons Trafikskola, Bruksgatan 8
    • Vitlöksflätan, Helsingborgsvägen 400

Här kommer parkeringsautomater att finnas kvar

• Södra Kyrkogatan (kvarteret Vakteln)
      • Thulingatan
      • Södra vägen (sjukhuset)
      • Fasangatan
      • Nya torg,
      • Stadshuset
      • Järnvägsgatan (kyrkan)
      • Storgatan (Tullportsparken)
      • Mejeritomten
      • Parkskolan

Här kommer parkeringsautomater att tas bort
      På dessa platser kommer det att finnas informationstavlor om hur betalning görs med app/sms.

• Åsbogatan
      • Storgatan/Bruksgatan