Nytt ekonomiskt stöd ska få fler att bygga hållbart

Nytt ekonomiskt stöd ska få fler att bygga hållbart

I februari startar Ängelholms kommun en unik satsning genom att erbjuda ekonomiskt stöd till den som vill energieffektivisera sitt hus eller installera solenergi.

Stödet riktar sig till privatpersoner som bor i eller ska bygga nytt bostadshus i Ängelholms kommun.

– Stödet kan göra det mer ekonomiskt att bygga hållbart och installera solenergi. Vi hoppas det bidrar till att det blir mer attraktivt och att allt fler väljer att energieffektivisera sitt hus, säger Robin Holmberg (M), kommunstyrelsens ordförande.

För att ta del av stödet ska man i samspråk med kommunens energi- och klimatrådgivare utföra åtgärder på sitt bostadshus.

Hur mycket stöd kan man få?

Vid nybyggnation kan man få stöd på upp till 10 000 kronor för installation av solenergi.

För den som ska energieffektivisera sitt befintliga hus uppgår stödet till 30 procent av kostnaden, maximalt 10 000 kronor. Dessutom kan man få stöd på ytterligare 10 000 kronor vid installation av solenergi.

Läs mer och sök investeringsstödet - www.engelholm.se/investeringss...

För mer information, kontakta:

Robin Holmberg (M)
    Kommunstyrelsens ordförande