Vill du träffa en ny kompis?

Nu har Kompis Sverige kommit till Ängelholm och Båstad. Genom dem kan du träffa en kompis som antingen är ny i Sverige eller redan etablerad här.

- Ängelholms kommun arbetar ständigt för att hitta nya former för att föra samman människor. Därför vill vi sammarbeta med Kompis Sverige, som är ett initiativ som har visat på goda resultat och som har lyckats väl i arbetet med integration och inkludering mellan nya och etablerade svenskar, säger Annie Falkung, projektledare för Projekt Flyktingmottagning i Ängelholms kommun.

Ängelholms kommun har tillsammans med Båstads kommun fått extern finansiering för att samarbeta med Kompis Sverige med fokus på att matcha nya kompisar på Bjäre.

- Det vore roligt om deltagare i partnerskapet Kraftsamling kan engagera sig i Kompis Sverige. Kan man möjliggöra för medarbetare att delta i Kompis Sverige eller erbjuda att öppna upp för ett studiebesök som en del av företagets sociala ansvarstagande, säger Annie Falkung, projektledare för Projekt Flyktingmottagning i Ängelholms kommun.

Vad är Kompis Sverige?

Kompis Sverige är en ideell organisation som arbetar för att sudda ut gränserna mellan nya och etablerade svenska. Kompis Sverige samarbetar med Ängelholms kommun och Båstads kommun, kring att skapa kompisrelationer, mötesplatser och aktiviteter. Kompis Sverige driver projektet på plats i respektive kommun.

Hur matchar Kompis Sverige ihop dig med en ny kompis?

Kompis Sverige matchar ihop etablerade och nya svenskar genom djupintervjuer. De utgår från intressen, livssituation och personlighet för att se till att kompisrelationerna fungerar bra redan från början. Kravet är att ni umgås i minst sex månader, men Kompis Sveriges förhoppning är att skapa varaktiga vänskapsrelationer.

Hur går det till att få en ny kompis?

Första steget är en intervju där du får träffa en av Kompis Sveriges frivilligledare. Intervjun ligger sedan till grund för kompismatchningen. Matchningen sker i grupp där flera personer träffar sin nya kompis för första gången. Därefter är det kompisparet själva som bestämmer var och vad de vill göra tillsammans. Kompis Sverige ordnar också kostnadsfria sociala aktiviteter i och kring Ängelholm och Båstad för alla kompisar.

Vill du få en ny kompis eller engagera dig som frivilligledare?

Skicka ett email till: skane@kompissverige.se

Har du frågor?
Kontakta:
Annie Falkung
projektledare för Projekt Flyktingmottagande
Annie.Falkung@engelholm.se

Ängelholms kommun är belägen i Skånes vackraste del kring Skälderviken. Kommunen har 40 000 invånare och människor lockas hit av natur, kultur, god service, trygghet och en stor framtidsoptimism. Ängelholm har ett brett näringsliv och ett mycket gott företagsklimat. Såväl den kommersiella som offentliga servicenivån är hög och kommunen ingår i en synnerligen dynamisk region i nordvästra Skåne. Ängelholm är platsen för dig! www.engelholm.se