Lite stress och mycket värme.

Vi på Enkla Elbolaget jobbar med CSR inom tre kategorier: miljö, förnybar energi och människor. Vi är stolt samarbetspartner till en verksamhet i den sistnämnda kategorin – August No Stress Surf café i centrala Malmö.

Det är ett ställe man trivs på; gästerna tack vare de goda bakverken, luncherna och den sköna stämningen. Medarbetarna för att de hittat en arbetsplats som ger meningsfull sysselsättning och där de växer med varenda kaffe latte och kycklingsallad som landar på gästens bord. Nästan alltid blir det på rätt bord. Utöver arbetsledarna så har alla de som jobbar på cafét någon typ av en funktionsnedsättning. ”Bossar” gör August Nyström ­– en surftokig och levnadsglad gymnasiestudent som har Downs syndrom. Det var Augusts pappa Lars som startade cafét 2017 efter att ha blivit inspirerad av ett amerikanskt föräldrapar som gjort en liknande satsning för två av sina barn.

Enkla Elbolaget är en av ”Augusts kompisar” – de partners som gör satsningen möjlig. Lars Nyström berättar vad stödet betyder:

– Det kostar förstås en hel del att driva en verksamhet med 18 anställda. Tack vare våra sponsorer som hjälper oss med varor, tjänster eller rena ekonomiska bidrag, blir det lite lättare. Enkla Elbolaget ger oss ett fördelaktigt elpris. Det känns jättefint att så många företag vill hjälpa oss att finansiera den här sköna arbets- och mötesplatsen för en grupp människor som ofta har svårt att hitta jobb. Tillsammans gör vi stor samhällsnytta.

Läs mer och hitta adressen till caféet här: augustsurfcafe.se