Win-win av bästa sorten.

Sedan 2013 har Enkla Elbolaget varit samarbetspartner till Åhus Beachhandboll Festival - en av årets absoluta höjdpunkter för Sveriges handbollsungdomar och ett riktigt häftigt evenemang.

Det började 1997 som en inkomstkälla för den nygrundade klubben Åhus Handboll. Mats G Jönsson, VD och grundare ställde sig frågan "-Hur ska vi nischa oss för att sticka ut i konkurrensen?" och eftersom det finns väldigt mycket sand i Åhus blev svaret beachhandboll. Mats berättar: Då kom 75 lag till start och inte var det många som trodde på Åhus Beach Cup som det då hette. 2017 hade Åhus Beachhandboll Festival, som numera drivs som ett bolag, 1377 deltagande lag. Utöver handbollen arrangerar vi också Åhus Beachfotboll och musikarrangemanget Åhus Beach Live.

Under evenemangssommaren i Åhus sysselsätts 400 personer och Mats är stolt över att kunna skapa så många arbetstillfällen för ungdomar och föreningar. I fjol gav bolaget totalt ca 1 miljon tillbaka till föreningslivet. Sedan 2015 har antalet årsanställda ökat från tre till nio. En av dem är Johan Ceimertz som är marknadsansvarig, han berättar:

- Vårt samarbete med Enkla Elbolaget är tätast under festivalerna men vi har ett helårsperspektiv med alla i vårt nätverk. Enklas monter på festivalområdet är superviktig för vårt evenemang. De tillför en härlig upplevelse med VR-studio och lounge plus en väldigt viktig service genom sin laddstation. Vi tillför kundexponering och de tillför upplevelser - det är win-win av bästa sorten!

Läs mer om festivalen på ahusbeach.se