Ennovas årliga undersökning: Svenskarnas arbetsglädje minskar

Ennovas årliga undersökning: Svenskarnas arbetsglädje minskar

Sverige hamnar på tionde plats i upplevd arbetsglädje. Men svenskarnas arbetsglädje har minskat två år i rad och är nu sämst i Norden. Fortsätter raset kan det påverka Sveriges internationella konkurrenskraft. Det visar Ennovas Global Employee and Leadership Index.

- Sverige har hög arbetslöshet, samtidigt som det råder brist på kompetens. Den kunskap vi behöver i framtiden utvecklas ofta på arbetsplatsen och i samspelet mellan kollegor. En viktig förutsättning för utveckling är dock att medarbetarna känner arbetsglädje. Men för att lyckas i en allt hårdnande konkurrens krävs också att man satsar på att förbättra ledarskapet, säger Agneta Saxeby, konsult på Ennova.

En av förklaringarna till den sjunkande arbetsglädjen kan vara att det förekommer en ökad press på att leverera resultat. Ennova menar att det behövs en långsiktig strategi som säkrar produktivitet, inte minst mot bakgrund av en förbättrad världsekonomi. Återigen handlar det om att skapa arbetsglädje, utveckla medarbetare och chefer, samt att ha fungerande rekryteringsprocesser.

En orsak till att Sverige ändå håller sig kvar på topp 10 i upplevd arbetsglädje är att vi får fortsatt goda resultat vad gäller delegering av ansvar, engagemang och värderingar.

Undersökningen visar också att Sverige är bra på att hantera och genomföra förändringar. Medarbetare upplever inte att det förekommer många förändringar, trots att verkligheten är den motsatta. En förklaring kan vara att svenska medarbetare förstår varför förändringen görs, och har en insikt i hur de bidrar och är delaktiga.