Resultaten från Nordens största undersökning av arbetsglädje, engagemang och syn på ledarskapet

Pressmeddelande -

ENNOVA| GLOBAL EMPLOYEE AND LEADERSHIP INDEX | SEPTEMBER 2016| ÅRETS UTGÅVA

Nu är Ennovas 17:e årliga globala benchmarkundersökning, Global Employee and Leadership Index, ute. Ett överraskande resultat är att mer än var femte svensk medarbetare vill sluta på sitt jobb inom ett år. Så vad ska företagen göra?

Varje år tar Ennova tempen på arbetsglädjen, engagemanget och ledarskapet. Med 38,000 svar från 39 länder världen över ger resultaten en bild av hur det står till på de svenska arbetsplatserna, men det ger också en solid grund för benchmarking.

Resultaten publiceras varje år, och i år – för första gången någonsin – endast i digitalt format. Det innebär att det är möjligt för oss att visa ännu fler resultat än tidigare.

Huvudrubrikerna i årets publikation är:

- Förändringar. Det sker hela tiden förändringar, och det är ingen nyhet. Det nya är den enorma hastigheten och kraften i förändringarna. I Sverige tycker var femte medarbetare att det sker för många förändringar. Och det kan leda till problem för företagen.

- Standardisering. På många företag införs det nya åtgärder för att optimera arbetsprocesser, säkra bättre kvalitet, höja säkerheten osv. Men ofta upplevs inte det nya som en förbättring, utan snarare tvärtom. Och det resulterar i lägre arbetsglädje och sämre arbetsförhållanden. I varje fall på kort sikt.

- Världen runt. Resultaten för arbetsglädje, ledarskap, arbetspress, ambitioner, trygghet att säga sin mening och medarbetarundersökningar i 39 länder runt om i världen.

- Ledarskap. Det har både sagts och skrivits mycket om ledarskap. De svenska cheferna har det i allmänhet, men varannan svensk chef lägger inte tillräckligt mycket tid till på sin chefsroll, enligt dem själva. Och det får konsekvenser för chefernas motivation och kvaliteten att utveckla det egna ledarskapet.

- Medarbetarflykt. Mer än var femte medarbetare vill byta jobb inom ett år. För hälften av dessa är ett år alldeles för lång tid. För dem är det ”ju förr desto bättre”. De medarbetare som vill sluta det närmaste året, kan delas upp i två kategorier: ”Walk-away-medarbetaren” och ”Run-away-medarbetaren”.

- Hälsa. Mer än var tredje svensk medarbetare upplever dålig arbetsmiljö och 14% uppger att de aldrig har tid för återhämtning på grund av för hög arbetsbelastning. Vissa blir, om inte sjuka, så åtminstone inte friska av att arbeta. Vad ska företagen göra åt det?

Ladda hem årets publikation här.