Enstar levererar intelligent energisystem till nytt kvarter i Annedal

Enstar levererar intelligent energisystem till nytt kvarter i Annedal

Med en energiförbrukning på en så låg nivå som 20 kWh/m2 levererar Enstar ett högpresterande energisystem till ett nytt kvarter i Annedal utanför Stockholm. Energiförbrukningen i huset blir alltså 20 kWh/m2 och år för värme, varmvatten och markvärme.

Kvarteret Tappen 4 byggs av Reinholds Gustavsson Förvaltning AB och ska resultera i en  två byggnader med 44 lägenheter. Dessa ska certifieras som miljöbyggnad. Det intelligenta
energisystemet från Enstar bidrar till stor del till att detta ska bli verklighet. Lösningen består av borrhålslager med värmepump, återladdning av borrhålen via överskottvärme från glasade hisstorn och frikyla i lägenheterna sommartid. Dessutom sker förvärmning av tilluft via borrhålslagret samt
återvinning av energin i frånluften i en roterande värmeväxlare.

Annedal är ett modernt grönskande bostadsområde som byggs upp vid Bällstaån mellan Stockholm och Sundbyberg. Det är en helt ny stadsdel med bland annat parker, konsthall, skolor och förskolor. I augusti 2012 hölls bomässan här.

Projektet Tappen 4 består av två byggnadsvolymer uppbyggda kring samma tydliga lägenhetsstruktur. Den högre volymen som ligger mot gatan har en fasad bestående av ”dockskåp” – generösa balkonger i två etager som återspeglar lägenheternas innehåll. Volymen som ligger mot gränden är lägre och har en mer småskalig karaktär med uteplatser i en lägre nivå mot gatan. På gårdssidan knyts de två byggnaderna samman av ett system av svalgångar. Dessa nås via friliggande trapphus som på väg upp växelvis leder till det ena eller det andra huset.

ENSTAR är företaget som bygger effektiva lösningar för värme och kyla.
Vi brinner för energi, ekonomi och miljö, – ett intresse som vi också har gemensamt med våra kunder.
Ur ett internationellt CleanTech perspektiv står vi för tillämpningar och lösningar som baseras på samhällsnyttig och miljöanpassad teknologi. Teknologi som gör nytta först när den kommer till användning. Lite förenklat letar vi fram förnybar gratisenergi i fastigheten som i en teknisk lösning genererar väldigt hög verkningsgrad. Lösningarna konstrueras, levereras, installeras och driftsätts av oss. Från ax till limpa med andra ord.
Vi har över 30 års samlad erfarenhet inom området. Det är en bra förutsättning för att leva upp till vår ambition att skapa lösningar som är i särklass. Och som ger största utväxling för dig som kund.