Elpriset ner på kort sikt och upp på längre sikt

Elpriset ner på kort sikt och upp på längre sikt

Resurssituationen i Norden har förbättrats tack vare mer nederbörd än normalt för denna tid på året, rikligt med vindkraft och import till Norden.

Den förbättrade hydrologiska situationen bidrar till att pressa ner spotpriset och de terminskontrakt som är närmast i tid. Kontrakten på längre sikt präglas däremot mindre av resurssituationen, utan prisas mer i takt med ändringar av kol- och koldioxidpriset.

Fortsatt oroliga energimarknader

Sämre ekonomiska siffror har en tyngande effekt på energipriserna, och marknaderna verkar nervösa. Förhandlingarna mellan USA och Kina fortsätter att skicka blandade signaler till finansmarknaderna och detsamma gäller Brexit-dramatiken. Den här veckan har det varit omröstningar i det brittiska underhuset och en ny avstämning sker på måndag, vilket potentiellt kan skicka ut nya chockvågor på finansmarknaderna.