Skaffa dig ett försprång, läs våra #nyhetsbrev så är du ständigt uppdaterad om läget på elmarknaden.

Kol öker elpriset 2017 // Dynea får betalt för att inte förbruka el // Den nya, förnybara grundkraften // Nyhetsbrev från LOS Energy

Kol öker elpriset 2017. Under årets sex första månader hamnade elpriset på en högre nivå än i fjol. Orsaken hittar vi i Kina och i ett kolpris som nästan har fördubblats under det sista halvåret. Vad ligger då bakom prisökningen på kol?

Dynea får betalt för att inte förbruka el. – Vi är beredda att skära ner vår elförbrukning under perioder med hög belastning i elnätet. Vi får då betalt för att elen kan stängas av, även om så inte alltid sker, berättar Svein Brokke, Site Service Manager på Dynea. Flexibilitet tjänar bolaget pengar på >

Andreas Myhre, elhandelschef i LOS Energy, följer utvecklingen på energimarknaderna på nära håll. I sina krönikör delar han med sig av sina kunskaper. Läs Den nya, förnybara grundkraften: Vindkraftverk och solceller levererar inte mycket när det är vindstilla eller molnigt. Men vad händer när de sprids över stora geografiska områden? Europa har fått en ny typ av grundkraft i systemet.

LOS Energy Day 27 september i Stockholm. Välkommen till vårt årliga energiseminarium i Stockholm. Programmet är som vanligt gediget och spännande med temat Hållbarhet. Slutgiltigt program och registreringslänkar kommer nästa vecka, men vi hoppas att du redan nu kan hålla datum ledig i din kalender. Boka redan nu den 27 september >

Energitjänster: Vi på LOS Energy vill skapa hållbara energilösningar till våra kunder. En energi och kostnadsuppföljning av företagets totala energikostnader, gör det enklare att identifiera effektiviseringsåtgärder och reducera företagets energikostnader. Vill du ha en enklare form av energianalys?