Mörka moln över marknaderna

Mörka moln över marknaderna

Det är stora rörelserna på börserna världen över. Efter flera månader av stor optimism på de flesta finansmarknader, ser nu marknaden ut att lägga mer fokus på de mörka molnen som tornar upp sig vid horisonten.

För dyrt?

Korrigeringen på aktiemarknaden tyder på att marknadsaktörerna anser att företagen har varit övervärderade. När det gäller råvarupriserna kan korrigeringen förstås som att marknaden har övervärderat framtida efterfrågan. Svagare förväntningar på efterfrågan tyder även på att marknaden förväntar sig en lägre tillväxt i ekonomin framöver. Det råder heller ingen brist på varningssignaler som exempelvis ett globalt handelskrig, stora turkiska och italienska statsskulder, stigande amerikanska räntor för att bara nämna ett fåtal. Osäkerheten och pessimismen skapar stora rörelser även i de nordiska kraftpriserna.

Vacklande koldioxidpris

För den nordiska terminsmarknaden är det koldioxidpriset som leder till de största fluktuationerna. Det råder stor osäkerhet kring Storbritanniens utträde ur EU och vilka avtal som ska gälla. Om det inte blir något avtal alls kan detta trigga stora utförsäljningar av brittiska utsläppsrätter, något som kan pressa priset på koldioxidutsläpp ytterligare. Prisuppgången som vi har sett på utsläppsmarknaden beror på att stora volymer av utsläppsrätter kommer att tas bort nästa år, något som marknaden förväntar sig kommer att innebära en kraftig prisökning. Om de brittiska kvoterna släpps ut på marknaden kommer detta att få en mycket dämpande effekt på priset.

Ada O. Ruud Saltnes

Presskontakt Nordisk Marknadschef +4793011283
Andreas Myhre

Presskontakt Chef för elförvaltning + 47 38 60 81 09
Juha-Pekka Lappalainen

Presskontakt Key Account Manager, Finland +358 50 453 6342

​Vi erbjuder ren energi, spetskompetens och teknologi som gör det möjligt för industribolag, företag och offentliga verksamheter att bli ledande på området klimatvänliga energilösningar.

Olof Palmes Gata 17