LOS Energy följer utvecklingen på energimarknaderna på nära håll och sänder en marknadsuppdatering varje vecka.

​Priserna pekar uppåt

De sista veckorna har kolpriset varit huvudorsaken till ökade kraftpriser i Norden. Denna vecka ser vi även att nederbördsfattiga väderprognoser bidrar till att dra upp priserna.

Kolpriset smittar
Sommarens värmeböljor i Asien har ökat efterfrågan på kol och pressar upp kolpriset mot nya höjder. Även om utbudssituationen på kol är betydligt bättre i Europa, smittar de asiatiska priserna och därför ökar även europeiska kolpriser. Detta i sin tur har betydelse för de nordiska priserna.

Sommarregnet har gett hydrologisk påfyllning
Vattenbalansen, där man tittar på hur mycket vatten som kommer till en sjö eller ett område och hur mycket som avdunstar och rinner ut eller lagras, har förbättrats avsevärt under loppet av sommaren. Senaste veckan såg situationen mycket gynnsam ut, men under helgen har det kommit förändringar i väderprognoserna. Med torrt väder framöver förväntar sig marknaden att vattensituationen ska försämras.

Förvärrad resurssituation framöver
I Sverige är det lägre kärnkraftsproduktion än normalt eftersom flera reaktorer är under revision. Detta bidrar till att förvärra resurssituationen i Norden. Med en kärnkraftsproduktion på endast 44 procent söker marknaden efter andra utbudsalternativ för att täcka efterfrågan. Vattenkraften är tillgänglig, men måste då använda sig av magasinen. Detta kommer att förvärra resurssituationen ytterligare.