Tyska regeringsförhandlingar drar upp kraftpriset

Tyska regeringsförhandlingar drar upp kraftpriset

De pågående regeringsförhandlingarna i Tyskland skapar oro på kraftmarknaden.

Enligt Tysklands energiomställningsplan – "Energiewende" – ska landet nå en rad ambitiösa klimatpolitiska mål före 2050. Men de ligger långt efter i tidsplanen och denna punkt ligger säkert högt upp på agendan under de pågående regeringsförhandlingarna. Det är sannolikt att partierna är villiga att sträcka sig lite längre när det gäller miljöfrågorna för att komma i fas.

Mest ambitiösa är förstås partiet Bündis 90/Die Grünen (det tyska miljöpartiet). De har bland annat föreslagit en nedstängning av tjugo kolkraftverk snarast och införande av ett minimipris (prisgolv) på koldioxidutsläpp inom kraftsektorn.

Skulle skapa osäkerhet
Om Bündis 90/Die Grünen får som de vill tar landet ett stort kliv framåt mot att nå sina energimål före 2050. Båda förslagen skulle snabbt sänka Tysklands koldioxidutsläpp, men de skulle samtidigt skapa stor osäkerhet på den tyska kraftmarknaden.

Kan använda mer gaskraft

Tjugo kolkraftverk utgör en betydande del av landets kraftproduktion. Om dessa anläggningar fasas ut kan det skapa rädsla beträffande försörjningssäkerheten. Alltså en rädsla för att det periodvis skulle råda kraftbrist på marknaden. Detta kan leda till att marknaden prisar in en riskpremie – det finns en viss sannolikhet för att detta kan bli fallet. Ett prisgolv på koldioxid skulle snabbt göra kolkraft mindre konkurrenskraftigt i förhållande till gaskraft. Det är därför lätt att anta att man skulle börja använda allt mer gas i sin kraftproduktion, något som skulle reducera utsläppen avsevärt jämfört med kolkraft.

Helgens negativa priser
Ett prisgolv skulle även göra vind- och solenergi lönsammare. Detta kan skapa en stor våg av investeringar på förnybar energi. En hög andel av förnybar energi (sol och vind) i Tyskland kan tidvis ge mycket låga priser. Detta är helgens negativa priser i Tyskland ett exempel på.

Stark påverkan på priserna
Spekulationer på marknaden under de senaste veckorna har gjort att marknadspriserna har vänt från en fallande till en stigande trend fram mot 2020. Marknaden har prisat in en viss sannolikhet för att priserna kan stiga när parterna lyckas enas om regeringsplattformen. Detta har gjort att marknadspriserna har förändrats från att vara fallande under de kommande åren till att 2018 är det billigast prisade året fram till 2027.

Kan bli en ökning på 25 procent
Prisökningen vi har sett de senaste veckorna kan vara korrekt, men den kan även vara helt fel ute. Om koldioxidgolvet blir en realitet kommer vi att kunna se ett hopp om ca 25 procent i kraftpriserna 2020. Men om den tyska regeringen enas om en miljöpolitik mindre drastisk än den som Bündis 90/Die Grünen föreslår, är det inte säkert att vi kommer att se någon prisökning. Med andra ord – det kommer att råda stor osäkerhet kring kraftpriserna tills vi vad de tyska regeringsförhandlingarna kommer att resultera i.

LOS Energy följer utvecklingen på energimarknaderna på nära håll och sänder en marknadsuppdatering varje vecka.