Ytterligare en senareläggning för finskt kärnkraftverk

Ytterligare en senareläggning för finskt kärnkraftverk

Förra veckan kom nyheten att vi kan vänta oss ytterligare en försening för den finska kärnkraftreaktorn. Denna gång har man skjutit fram driftstarten fyra månader, till slutet av januari 2020.

Det är inte första gången operatören TVO skjuter fram driftstarten på reaktorn som vid sitt nya startdatum kommer att vara över tio år försenad. Reaktorn blir Europas dyraste byggnad, men kommer även att medföra en avsevärd lättnad för den finska elförsörjningen. Med denna reaktor närmar sig Finland att bli självförsörjande med el.

OPEC och handelskrig

OPEC har enats med Ryssland om fortsatt samarbete för att stabilisera oljepriset. I måndags gick priset för nordsjöolja upp nästan 4 %. Under G20-mötet i helgen förde USA och Kina samtal om det pågående handelskriget. Utfallet av samtalen blev en ”vapenvila” på tre månader, något som tolkades positivt av marknaden. Börser och råvaror har därför sett ett lyft efter nyheten och detsamma gäller även kolpriset.

Lyftet på såväl kol- som koldioxidpriset den senaste veckan har höjt terminspriserna på el i Europa och även i Norden. Både oljepriset och kolpriset har sedan början av oktober upplevt en nedåtgående trend, men kolpriset ser nu ut att bryta denna trend och har prisats upp de senaste två veckorna.