Atle Knudsen, VD Entelios Nordic

ENTELIOS TAR ÖVER SCANDEM OY:S KUNDER OCH VERKSAMHET I FINLAND

Entelios expanderar på den nordiska energimarknaden och har slutit ett avtal med Scandem om att köpa tillgångar i Scandem OY:s portfölj och lokala verksamhet i Finland.

Kristiansand, Norge (1 september 2020)  Entelios, den ledande energileverantören på B2B-marknaden i Norge, tillkännagav idag att de har köpt Scandem OY:s kundportfölj och lokala verksamhet i Finland. Entelios utgör elhandelsdelen mot större företag inom Agder Energi koncernen. Tidigare bedrevs elhandeln i namnet Los Energy, men efter förvärvet av den Svenska verksamhet Telge Kraft så ändrades namnet till Entelios i 2018. I den nordiska regionen ansvarar Entelios Nordic redan för en kundportfölj på över 20 TWh. I och med denna affär kommer Entelios även att hantera en volym på omkring 1 TWh i Finland.

Överlåtelsen av Scandem OY:s tillgångar i form av kunder och medarbetare, baserade i Vantaa i Finland, innebär att Entelios position på den skandinaviska energimarknaden stärks ytterligare. Entelios erbjuder stora nordiska kunder fysisk leverans av förnybar energi och tillhörande avancerade portföljförvaltning, något som sköts av våra team i Norge och Sverige. Entelios har strategiska ambitioner att bli en av de ledande aktörerna på den nordiska energimarknaden.

”Det gläder oss att kunna tillkännage att Entelios har förvärvat Scandem OY:s portfölj och tillhörande medarbetare. Hädanefter kommer Entelios-familjen att ta hand om Scandem OY:s kunder. Vi vet att vi får tillgång till ett företag med en stark kundbas och mycket kompetenta medarbetare. Tack vare den här expansionen kommer Entelios att kunna ta nästa steg i förverkligandet av vår strategiska plan”, säger Atle Knudsen, vd för Entelios Nordic.

Från och med 1 oktober 2020 kommer Entelios OY att ansvara för verksamheten i Finland, och är då helägt av Entelios, ett dotterbolag till Agder Energi.

”Scandem OY har ett gott rykte och goda kundrelationer i Finland, och vi ser det som en stor fördel att kunna erbjuda våra nordiska kunder lokal kunskap och möjlighet att betjänas på det lokala språket. Även för våra pannordiska kunder ser vi en fördel i att kunna erbjuda portföljförvaltare i Finland. Tack vare denna möjlighet ser vi fram mot att öka vår närvaro hos nordiska kunder. Scandem OY:s kunder kommer att hanteras av samma team som tidigare, men vi kommer även att kunna erbjuda en rad tillhörande tjänster inom förvaltning, energirapportering och energitjänster samt framförallt inom efterfrågad flexibilitet, ett område där Finland har kommit långt”, säger Kolbjørn Hembre, nordisk försäljningschef Entelios Nordic.

Om Entelios

Entelios är ett ledande nordeuropeiskt energibolag. Entelios bistår industri, näringsliv och offentlig sektor med allt från köp och leverans av elektricitet, nya energilösningar, dynamisk kraftförbrukning och instrument för finansiell hedging.

Entelios är helägt av Agder Energi, ett ledande norskt vattenkraftbolag med säte i södra Norge och med en historia och erfarenhet som sträcker sig över hundra år. Agder Energi utvecklar marknadslösningar för framtiden genom partnerskap med ledande teknologiaktörer och genom ägarskaps ägarandelar i europeiska företag. Entelios är en viktig del av den här strategin och grundades av Agder Energi för att fokusera på nya trender på kraftmarknaden – en marknad som kännetecknas av behovet av effektivitet, elektrifiering och allt mer ny förnybar energi internationellt.

Entelios erbjuder ren energi, spetskompetens och teknologi som gör det möjligt för industribolag samt små och stora företag i näringslivet och offentliga verksamhet att bli ledande på området klimatvänliga energilösningar.

Kärnverksamheten är styrning av och handel med förnybar energi på den nordiska och europeiska elmarknaden å kundernas vägnar.

• Entelios har 150 anställda fördelade på åtta platser (Oslo, Arendal, Kristiansand, Stockholm, Göteborg, Berlin, München och Zürich)
  • Norden har Entelios ansvar för en kundportfölj på över 20 TWh (årsförbrukning för ca 1,3 miljoner hushåll).
  • Entelios är ett helägt dotterbolag till Agder Energi AS