Norrmejerier bygger ut reningsverket och ökar den gröna energin

EnviroChemie tackar Norrmejerier i Umeå för det fortsatta förtroendet att bygga ut deras befintliga avloppsrening.

EnviroChemie och Norrmejerier har ett långt samarbete sedan investeringen i en anaerob rening för behandling av avlopp från produktionen av mejeriprodukter som uppfördes 2005. Den befintliga anläggningen fungerar bra med en god reduktion av organiskt material i avloppsvattnet. Anläggningen producerar stora volymer biogas som tyvärr inte kan nyttjas fullt ut dagsläget.

Norrmejerier utökar nu kapaciteten för att använda mer biogas från anläggningen och bygger en ny panna för att kunna omvandla all producerad biogas till grön energi. Samtidigt byggs en ny utjämningstank för att ge ett jämnt flöde till den kommunala reningsanläggningen. Utjämningstanken kommer även att användas för biologisk behandling av avloppet från den anaeroba reningen samt för totalavloppet från produktionsanläggningen. Efter den biologiska behandlingen installeras en kemisk rening för att ta bort fosfor och partiklar från vattnet innan det leds till den kommunala reningen. Med den utbyggda reningen kommer Norrmejerier att ligga i absolut världsklass inom industrin för behandling av denna typ av avloppsvatten.

EnviroChemie levererar processdesign, maskinutrustning, rörinstallationer samt el och styr utrustning medan Norrmejerier ansvarar för byggnadsarbeten.

Den nya reningsanläggningen planeras att tas i drift under 2011.

Vid ytterligare frågor vänligen kontakta:

EnviroChemie

Andreas Dahlner