Epiroc etablerar regionalt logistikcenter i Luleå

Epiroc etablerar regionalt logistikcenter i Luleå

Epiroc fortsätter att investera i norra Sverige och storsatsar nu på att etablera ett helt nytt logistikcenter i Luleå. Logistikcentret möjliggör ökad flexibilitet och förbättrad service till kunder i norra Sverige och Finland. Det nya logistikcentret planeras vara i drift under hösten 2021.

Epiroc har under de senaste åren sett en ökad efterfrågan från gruvnäringen i norra Skandinavien.

- Jag är glad över att vi nu etablerar oss i Luleå. Vi har under de senaste åren upplevt en rejält ökad efterfrågan bland våra kunder i norr. Den här satsningen ger oss ännu bättre förutsättningar att kunna utveckla vår service i regionen. Att öka produktiviteten på våra kunders maskiner är högsta prioritet så därför är det viktigt att vi finns nära våra gruvkunders verksamhet, säger Lars Senf, VD på Epiroc Sweden.

För Epiroc är etableringen ett viktigt steg i företagets utveckling av en flexibel, effektiv och hållbar logistikkedja kopplad till den växande gruvnäringen i norra Skandinavien. Placeringen i Luleå gör att centret bildar ett nytt logistiknav för gruvområdena i norra Sverige och Finland.

Genom att ha ett logistikcenter i norra Sverige kommer vi närmare våra kunder i regionen, vi bli mer flexibla och kan erbjuda kunderna ännu bättre service. Ett nytt logistikcenter ger oss större möjligheter att möta framtida krav från de norra regionerna i både Sverige och Finland. säger Jonatan Månsson, nordisk logistikchef och projektledare för etableringen.

Etableringen av det nya logistikcentret kommer att ske under 2021. Det nya centret planeras vara i drift under hösten 2021.

Kategorier

Epiroc är en vital del av ett hållbart samhälle och en global produktivitetspartner för gruv- och infrastrukturkunder. Med banbrytande teknologi utvecklar och tillhandahåller Epiroc innovativ och säker utrustning som borriggar, bergbrytnings- och anläggningsutrustning och verktyg för ovanjords- och underjordsapplikationer. Bolaget erbjuder också förstklassig service och annan eftermarknadssupport samt lösningar för automation, digitalisering och elektrifiering. Epiroc har sitt säte i Stockholm, hade intäkter på 36 miljarder kronor under 2020, och har 14 000 passionerade medarbetare som stödjer och samarbetar med kunder i över 150 länder. Mer information finns på www.epirocgroup.com/se.

Elina Ranta

Presskontakt Regional Marketing Communications Manager Nordics & Baltics +358405920563

Välkommen till Epiroc Sweden AB!

Epiroc är en vital del av ett hållbart samhälle och en global produktivitetspartner för gruv- och infrastrukturkunder. Med banbrytande teknologi utvecklar och tillhandahåller Epiroc innovativ och säker utrustning som borriggar, bergbrytnings- och anläggningsutrustning och verktyg för ovanjords- och underjordsapplikationer. Bolaget erbjuder också förstklassig service och annan eftermarknadssupport samt lösningar för automation, digitalisering och elektrifiering. Epiroc har sitt säte i Stockholm, hade intäkter på 50 miljarder kronor under 2022, och har mer än 18 000 passionerade medarbetare som stödjer och samarbetar med kunder i över 150 länder. Mer information finns på www.epirocgroup.com/se.

Epiroc Sweden AB
Sjöbodavägen 9