Epiroc Minetruck MT65 med världens högsta nyttolastkapacitet

Pressmeddelande -

Epiroc förbättrar gruvtrucken Minetruck MT65 - med världens högsta lastkapacitet

Sedan lanseringen 2016 har Epirocs Minetruck MT65 hållit positionen som gruvtrucken med världens högsta nyttolastkapacitet. Tätpositionen till trots så stannar utvecklingen inte av. Vi är glada att presentera en sammanfattning av de senaste förbättringarna som har gjort trucken ännu bättre och förbättrar kundens värde ytterligare.

Den nya motorn sänker dramatiskt utsläppen, vilket möjliggör en mer hållbar drift. Vår senaste motorteknologi uppfyller Tier 4 Final / Stage 5-kraven och är certifierad för att uppfylla de nordamerikanska standarderna CANMET (Kanada) och MSHA (USA). NOx har reducerats med 45% och dieselpartikelmängden har sänkts med 80% jämfört med en Tier 2-motor. Lägre utsläpp förbättrar arbetsmiljön och minskar behovet av ventilation, vilket i sin tur leder till lägre driftskostnader och ett mindre miljöpåverkan.

En annan stor fördel med Minetruck MT65 är dess nya Ejector dumpbox-tillvalet för kompakta tömningsapplikationer. Vi utvecklade denna lösning för att täcka fler applikationer med samma lastram. Den modulära designen är en pin-on-lösning som fästs på lastramen, vilket gör det möjligt att byta mellan standard- och Ejector-dumpboxar efter behov.

”Vi håller en ständig dialog med våra kunder runt om i världen för att få feedback från fältet. De här uppdateringarna är det direkta resultatet av denna feedback, säger Daniel Sandström, global produktchef i undergrundsavdelningen på Epiroc.

En ytterligare skärm för lastvägning kan placeras i hyttfönstret så att lastoperatören kan se till att trucken är fullt lastad varje gång. Detta hjälper inte bara att maximera nyttolasten utan också minimera risken för överfyllning / överbelastning. Denna information kan också övervakas genom Epirocs beprövade telematiksystem Certiq. Certiq övervakar och registrerar viktig maskininformation, vilket hjälper till att både förbättra produktiviteten och minska onödigt slitage.

Kategorier

Epiroc är en ledande global produktivitetspartner för gruv- och infrastrukturindustrin. Med toppmodern teknik utvecklar och tillverkar Epiroc innovativa, säkra och hållbara borriggar, bergbrytnings- och anläggningsutrustning och verktyg. Företaget tillhandahåller även service i världsklass och lösningar för automation och interoperabilitet.

Elina Ranta

Presskontakt Regional Marketing Communications Manager Nordics & Baltics +358405920563

Välkommen till Epiroc Sweden AB!

Epiroc är en vital del av ett hållbart samhälle och en global produktivitetspartner för gruv- och infrastrukturkunder. Med banbrytande teknologi utvecklar och tillhandahåller Epiroc innovativ och säker utrustning som borriggar, bergbrytnings- och anläggningsutrustning och verktyg för ovanjords- och underjordsapplikationer. Bolaget erbjuder också förstklassig service och annan eftermarknadssupport samt lösningar för automation, digitalisering och elektrifiering. Epiroc har sitt säte i Stockholm, hade intäkter på 50 miljarder kronor under 2022, och har mer än 18 000 passionerade medarbetare som stödjer och samarbetar med kunder i över 150 länder. Mer information finns på www.epirocgroup.com/se.

Epiroc Sweden AB
Sjöbodavägen 9