Gå direkt till innehåll
Epirocs SB-hydraulhammare med kompakt hammarhus: 30 års gedigen tillförlitlighet

Pressmeddelande -

Det banbrytande konceptet med kompakt hammarhus för hydraulhammare fyller 30 år! Våra SB-hydraulhammare med kompakt hammarhus är ett populärt verktygssortiment i Epirocs breda portfölj av grävmaskinstillbehör som är uppskattat för sin hållbarhet. De är en viktig bidragande orsak till att Epirocs affärspartners och kunder litar på oss, och deras växande verksamhet visar att de har nytta av Epirocs innovationer. Med uppfinningen av det kompakta hammarhuset, det som kallas Solid Body-konceptet (SB), blev Epiroc pionjär inom en ny typ av teknik som ledde till en varaktig förändring inom teknikområdet. Den lätta konstruktionen med kompakt hammarhus har flera fördelar jämfört med konventionella hydraulhammare med slagmekanism och separat hus.

Solid Body-konceptet introducerades 1993. Det bygger på en patenterad intern komponentdesign med slagmekanismen och styrsystemet i ett enda stycke. På så sätt elimineras de svagaste komponenterna i konventionella hydraulhammare, och en SB-hammare har enastående hållbarhet. Idag är Epirocs hydraulhammare med kompakt hammarhus ett populärt verktygssortiment i Epirocs breda portfölj av hydrauliska tillbehör.

Enastående hållbarhet och tillförlitlighet, enklare hantering och andra fördelar fortsätter att göra SB-hydraulhammarna ledande på en marknad där konkurrensen är stark. SB-hammare sänker bränsleförbrukningen och bidrar på så sätt till minskade driftskostnader och samtidigt förbättrade CO2 -utsläpp.

Tack vare underhållsfria högtrycksackumulatorer erbjuder SB-hammare exceptionella slagfrekvenser, från 550 upp till 2 300 slag per minut. Snabb genomträngning av materialet ger hammaren hög produktivitet.

Tunnare, lättare, färre delar
Solid Body-konceptet ger en smalare hammare jämfört med konventionella hammare av samma storlek. Den kompakta designen ger bättre sikt och smidigare hantering. Dessutom kan en mindre grävmaskin användas, med lägre bränsleförbrukning. Färre delar innebär minskat underhållsbehov och ökad tillförlitlighet.

Pålitliga partners för många olika uppgifter
Epirocs hydraulhammare med kompakt hammarhus är ett pålitligt val för rivning av lätta betongkonstruktioner och asfaltbeläggningar, både utomhus och inomhus. De är lämpliga för markarbeten, stolpdrivning, avjämning vid underjordsarbeten, rengöring av skänkar och konverterare i gjuterier och andra krävande uppgifter.

Ett komplett system
SB-hammare tillverkas i Epirocs fabrik i Kalmar, Sverige. De är konstruerade för bärare i viktklasser upp till 24 ton och finns i nio modeller med tjänstevikter från 55 kg till 1 060 kg. I sortimentet finns modeller som passar alla mikro- eller minigrävmaskiner, grävaggregat, kompaktlastare och rivningsrobotar. Deras enastående hållbarhet gör dem till ett populärt val för uthyrningsföretag, som tryggt kan hyra ut dem till mindre erfarna slutanvändare.

Dammbekämpning
Dammbekämpning på arbetsplatser är ett dagligt krav för säker drift. SB 152-SB 1102 levereras med integrerade vattenmunstycken som tillval. Munstyckena är placerade framtill på hydraulhammaren och bekämpar dammet där det uppstår. Tydlig sikt och lägre dammnivåer är en fördel för dem som arbetar på eller bor bredvid arbetsplatser.

Andra egenskaper
Hydraulhammare i SB-serien är enkla att ställa in och serva. Inga specialverktyg eller adapterkopplingar behövs. Det är enkelt att byta arbetsverktyg tack vare det patenterade verktygslåsningssystemet, och den flytande nedre bussningen kan bytas ut av operatören på plats med standardhandverktyg.

Epirocs integrerade energiåtervinningsteknik ökar produktiviteten och minskar bränsleförbrukningen. Överbelastningsskyddet utgörs av en inbyggd tryckavlastningsventil. Som tillval på vissa modeller finns även AutoStart, ett luftintag för undervattenstillämpningar, och Epiroc ContiLube™ II micro eller ContiLube™ II automatiska smörjsystem.

Ett kvantsprång inom uppkoppling
Vissa platser blir otillgängliga av olika orsaker – det kan vara väder eller avstånd. Men nu finns det ett sätt att övervaka att arbetet flyter på smidigt.
Med HATCON (Hydraulic Attachment Tools Connectivity) får du nästa nivå av kontroll över dina hydraulverktyg och kan följa drifttid, användningsställen och serviceintervall.

Tjänsten är tillgänglig på alla plattformar – dator, surfplatta eller telefon. Det betyder att Epirocs kunder har tillgång till data dygnet runt och får underlag inför nästa service.

Data från HATCON ger en helt ny nivå av kontroll. Det har aldrig varit enklare att se till att verktygen utnyttjas jämnt, optimera transporterna och öka drifttiden med förplanerade servicestopp.

Med uppkopplade verktyg ökar du effektiviteten och i slutänden vinsten.
GPS-funktionen bidrar dessutom till ett bättre stöldskydd.

Epiroc har som främsta mål att förse dig med lösningarna du behöver för att lyckas i dag och tekniken som leder dig mot framtiden.

Kategorier

Epiroc är en vital del av ett hållbart samhälle och en global produktivitetspartner för gruv- och infrastrukturkunder. Med banbrytande teknologi utvecklar och tillhandahåller Epiroc innovativ och säker utrustning som borriggar, bergbrytnings- och anläggningsutrustning och verktyg för ovanjords- och underjordsapplikationer. Bolaget erbjuder också förstklassig service och annan eftermarknadssupport samt lösningar för automation, digitalisering och elektrifiering. Epiroc har sitt säte i Stockholm, hade intäkter på 50 miljarder kronor under 2022, och har mer än 18 000 passionerade medarbetare som stödjer och samarbetar med kunder i över 150 länder. Mer information finns på www.epirocgroup.com/se.

Anja Kaulbach

Head of Strategic Communication Tools & Attachments Division

Ralf Kremer

Global Product Manager Hydraulic Breakers

Välkommen till Epiroc Sweden AB!

Epiroc Sweden AB
Sjöbodavägen 9