Sågverket Wallnäs AB väljer Episcope för produktionsuppföljning

Det småländska sågverket Wallnäs AB har köpt ett system för stopptidsuppföljning av Episcope. Systemet registrerar stopp i produktionen och kopplar dessa mot den post som sågas. Med hjälp av denna information kan man sedan enkelt ta fram tydliga rapporter om vilka utmaningar man har i sin produktion.
Systemet samlar in driftsdata från befintliga sensorer och samlar detta på en central server vilket gör den tillgänglig överallt.

Till systemet levererades även en orderhantering där all planering sköt och som även gör att alla kan följa ordrarna genom processerna i sågverket och se vad som är på gång.

Enkelt att jobba med

Operatören har en tydlig översiktssida där aktuell orderinformation visas. Här presenteras även de senaste stoppen i realtid och när ett nytt dyker upp så kan operatören enkelt ange orsak genom att klicka på skärmen. Orsakerna har man själv definierat på förhand. Om såglinjen står still längre än en förutbestämt tid så skickas ett sms ut till valda personer.

Tydliga rapporter

Från produktionsledningens håll såg man också mycket positivt på informationen som kunde tas fram. Dels fick man en mycket större närhet till produktionen eftersom man hela tiden kan ha koll på takten och de senaste stoppen. Dels så gjorde den tydliga uppföljningen med de vanligaste stoppen att man enkelt kunde hitta problemområden att angripa för att effektivisera sina processer.