Episerver satsar på multikanalmarknadsföring och förvärvar Optivo

Optivos lösningar hjälper Episerver-användare att skapa och hantera mer relevant interaktion med kunder i alla kanaler och säkerställa att rätt budskap når rätt kund vid rätt tidpunkt och på rätt plats.

Tack vare de nya möjligheterna som Optivo erbjuder kan digitala marknadsförare nu använda Episerver för att styra och optimera kundernas respons på deras kampanjer i olika kanaler genom att följa och förutse deras agerande.

– Optivo har utvecklats till verkliga visionärer när det gäller kundinteraktion i realtid och förvärvet innebär starten på en ny viktig fas för Episerver Digital Experience Cloud. Optivo hjälper inte bara våra användare att snabbare och effektivare genomföra sina omnikanal-strategier för marknadsföring och försäljning, utan lyfter dessutom kundresan till en ny nivå där de kan locka, engagera och ta hand om sina kunder i realtid, säger Mark Duffell, VD och koncernchef för Episerver.

Denna nyhet följer tätt på Episerver senaste förvärv, av Peerius, som utvecklar omnikanal-lösningar för intelligent personalisering. Dessa gör det möjligt att förutse kundbeteenden och avsikter, en kunskap som kan användas omedelbart för att skapa en bättre online-upplevelse och mer individanpassad dialog med kunder såväl som även anonyma besökare.

Optivos möjligheter till flerdimensionell segmentering och händelsestyrning kompletterar funktionerna från Peerius inom analys baserat på maskininlärning och beslutsstöd i realtid. Optivo ger dessutom en betydande förstärkning till Episervers verktyg för kampanjhantering och epost-marknadsföring.

– Vi är väldigt glada över att Optivo nu blir en viktig del av Episervers Digital Experience Cloud, som passar perfekt tillsammans med våra lösningar för omnikanal och epost-marknadsföring, säger Dr Rainer Brosch, VD för Optivo.

Förvärvet av Optivo svarar mot konkreta behov hos marknadsförare. I en färsk undersökning från Forrester uppger 52 procent av marknadsförarna att förståelse för kundernas agerande i olika kanaler är den största utmaningen de ser framför sig under de kommande två åren.

Den nya enheten kommer att driva verksamheten vidare som “Optivo an Episerver company” och blir även en förstärkning av Episervers närvaro i tyskspråkiga länder och en motor för tillväxt i regionen. Optivos företagsledning med Dr. Rainer Brosch och Thomas Diezmann kommer att fortsätta i sina nuvarande roller.

För mer information: Kontakta Jessica Fardin, Senior Marketing Director, Episerver, jessica.fardin@episerver.com, +46 72 547 3434

Om Episerver

Episerver kopplar samman e-handel och digital marknadsföring för att hjälpa företag skapa unika kundupplevelser som genererar affärsresultat. Episervers Digital Experience Cloud kombinerar innehåll, e-handel och marknadsföring i flera kanaler för att stödja strategisk kommunikation på nätet, från avancerad optimering, skapande och hantering av leads, till konvertering och försäljning. Med ett etablerat partnernätverk och ekosystem för digitala upplevelser, gör Episerver det möjligt för digitala ledare att anamma digitalt transformerande strategier för att leverera enastående upplevelser för sina kunder. Episerver grundades 1994 och har kontor i USA, Sverige, Danmark, Norge, Finland, Nederländerna, Sydafrika, Australien, Singapore, Spanien, Förenade Arabemiraten och Storbritannien.

Om Optivo

As a global leader in omnichannel campaign management and email marketing solutions, Optivo helps brands engage one-to-one in real time with their customers across all channels. Optivo's omnichannel solutions and services empower marketers to create, orchestrate, execute and measure campaigns based on a rich and continual dialogue with customers via email, print, push, SMS, fax, web and beyond. By delivering contextually relevant customer experiences continuously via multi-dimensional segmentation, Optivo clients increase effectiveness of campaigns, conversions and sales while building a foundation for long term customer loyalty. Trusted by leading brands, Optivo – an Episerver Company, partners with organizations like Accor, Air Berlin, Babbel, Best Western, Bosch, Deutsche Bahn, Henkel, HolidayCheck, InnoGames, Jack Wolfskin, Olympus, PAYBACK, QVC, TUI, WWF, and Zooplus to deliver outstanding results worldwide. For more information visit www.optivo.com

• kampanjhantering
  • campaign management