Episerver underlättar innehållsmarknadsföring genom inbyggd funktion för A/B-test

Nu blir det enklare att optimera innehåll i digitala marknadskampanjer. En inbyggd funktion för A/B-test är en av de stora nyheterna i Episervers senaste uppdatering av sin plattform Digital Experience Cloud.

Tack vare möjligheterna för A/B-test går det snabbt att ta reda på vilket innehåll som skapar bäst resultat och att anpassa budskap och kampanjer utifrån detta, utan omfattande manuellt analys- och editeringsarbete av marknadsförare. Episervers nya funktion för A/B-test är helt integrerad med Episerver Digital Experience Cloud och skapar ett effektivare arbetsflöde för produktion och optimering av innehåll för marknadsföring.

Enligt James Norwood, strategichef och marknadsdirektör på Episerver, underlättar den nya funktionen för marknadsförare framför allt genom att frigöra tid för att utveckla nya idéer, istället för att fokusera på distribution.

– Trots att A/B-test allmänt betraktas som en framgångsfaktor för optimering av innehållsmarknadsföring är det ännu ganska få som använder det i praktiken, eftersom testningen är så resurskrävande. Genom att göra hela processen för A/B-test effektivare skapar vi möjligheter att göra det till en naturlig del av innehållsproduktionen, utan tidsödande analys eller annat merarbete, säger James Norwood.

Funktionerna för A/B-test är det senaste resultatet av Episervers kontinuerliga arbete med att vidareutveckla sina produkter och lösningar utifrån både befintliga och nya kunder. Syftet är att förbättra optimeringen av digitala upplevelser och resultatet av marknadsföringskampanjer för webb, socialt, e-post, remarketing etc.

Episerver släpper även ytterligare nya funktioner och förbättringar, bland annat:

• Uppdateringar i molntjänsten – förbättrade hanteringsmöjligheter med flera Web Apps för ett konto, möjlighet till SSL-kryptering för anpassning till Googles nya säkerhetsrankning, samt avancerade säkerhetsfunktioner.
  • Nyheter inom sök – Episerver Find har bättre skalbarhet för att hantera stora miljöer, ny funktion för ordböjning vilket ger mer relevanta sökresultat samt fler alternativ för flerspråkiga organisationer med verksamhet i olika regioner.
  • Förbättrad e-handel – nya funktioner för kampanjer och erbjudanden, bättre användbarhet för Commerce Manager och högre prestanda i orderhanteringen.
  • Nytt API för sociala kanaler – molnbaserat API för kommentarer, betyg, recensioner, grupper och moderering.

Läs mer om de nya funktionerna här

För mer information kontakta: Jenny Westerberg, marknadschef Norden, jenny.westerberg@episerver.com, 0701-407140.

• Datorer, datateknik, programvaror

• innehållsmarknadsföring
  • content marketing
  • a/b test

Episerver kopplar samman e-handel och digital marknadsföring för att hjälpa företag skapa unika kundupplevelser som genererar affärsresultat. Episervers Digital Experience Cloud kombinerar innehåll, e-handel och marknadsföring i flera kanaler för att stödja strategisk kommunikation på nätet, från avancerad optimering, skapande och hantering av leads, till konvertering och försäljning. Med ett etablerat partnernätverk och ekosystem för digitala upplevelser, gör Episerver det möjligt för digitala ledare att anamma digitalt transformerande strategier för att leverera enastående upplevelser för sina kunder. Episerver grundades 1994 och har kontor i USA, Sverige, Danmark, Norge, Finland, Nederländerna, Sydafrika, Australien, Singapore, Spanien, Förenade Arabemiraten och Storbritannien.