Pressmeddelande -

Halda Watch Co - den svenska tillverkaren av exklusiva klockor tar hem pris i Red Dot Design Award 2012

Det är med stolthet Halda Watch Co meddelar att deras modell Space Discovery, som finns i en begränsad upplaga har vunnit pris i Red Dot Design Award 2012. Priset är ett av de mest prestigefyllda designpriser man någonsin kan få, ofta kallad "Nobelpriset i Design".

Red Dot är en internationellt erkänd tävling, högt respekterad av designexperter och ses som en bekräftelse på sofistikerade estetiska former och varaktiga trender. Med mer än 14.000 bidrag från över 70 länder är Red Dot Design Award en av de största designtävlingarna i världen.

Vi är verkligen stolta över att få 2012-års Red Dot-pris, det är ett stort erkännande och ett bevis på hur hårt arbete faktiskt lönar sig. Så mycket tid har lagts ner av Halda-teamet för utvecklingen av Halda Space Discovery, där vi har försökt hitta den perfekta balansen mellan mekanik, avancerade funktioner och design, och denna utmärkelse är en bekräftelse på att vi har lyckats väl. Mikael Sandström, VD, Halda Watch Co.

• produktdesign
  • product design
  • design award
  • red dot
  • space discovery
  • halda
  • klocka

Om Halda Watch Co
Halda Watch Company grundades 1887 i Svängsta av innovatören och klockingenjören Henning Hammarlund. Fickuren som tillverkades blev snabbt en världssuccé känd för sin avancerade finmekanik och höga kvalitet.
Haldas ur användes av många framstående personer som exempelvis HMK Oscar II och författaren August Strindberg. Företaget hedrades även med flera internationella utmärkelser i konkurrens med de allra bästa klocktillverkarna på den tiden. Under 2009 återupptog Halda Watch Co tillverkningen av klockor på initiativ entreprenören och ingenjören Mikael Sandström, som tagit fram ett unikt koncept med målet att återigen sätta svensk klocktillverkning på världskartan. Den första moderna Halda-klockan - Halda Space Discovery, släpptes i en begränsad upplaga om 128 exemplar på marknaden under 2011.
2000-talets Halda följer sin grundare, Henning Hammarlund motto - att aldrig kompromissa med varken kvalitet eller funktion. Tack vare sin " avancerade och banbrytande tekniska konstruktion och finmekanik, hedrades Halda Space Discovery med en placering bland de svenska bidragen på Världsutställningen i Shanghai 2010. Under 2011, har Halda Space Discovery varit en del av utställningen "NASA - A Human Adventure", som hade världspremiär på Tekniska Museet i Stockholm eftersom klockan burits av astronauten Christer Fuglesang under hans uppdrag på rymdfärjan Discovery STS-128.

Pär Dahlman

Presskontakt Sales & Marketing +46 8 778 84 78