Enkla jobb lösningen på…ja, vadå egentligen?

Enkla jobb lösningen på…ja, vadå egentligen?

I Sverige råder en febril och brinnande högkonjunktur och vissa branscher skriker efter folk som ska komma och jobba. Samtidigt går hundratusentals människor utan arbete och kan inte söka jobben på grund av felaktig utbildning. Ett naturligt svar på detta borde vara snabb arbetsmarknadsutbildning, utvecklad validering av vad människor kan och har med sig, att på ett medvetet sätt snabbt få in folk i de branscher som behöver arbetskraft. Men inte då, istället diskuterar man enkla jobb och sänkta löner.

I detta avsnitt av ”En kvart om…” diskuterar vi enkla jobb, lönelägen och mycket om moral. Kanske inte arbetsmoral utan mer det moraliska i att ta hand om sin skit. Bland annat. Häng med in i ett snårigt landskap där inget är självklart. Föreningen Equals Eva Fuchs, Staffan Lundgren och Per Sternbeck hålls i koppel av Magnus Hörnqvist, i ett tjattrande samtal som avhandlar både smått och gott i detta ämne.

Enkla jobb, löner man inte kan leva på

Olika regeringar inför eller administrerar RUT-avdrag, nyss lades ett förslag från de borgerliga partierna om att människor ska jobba för 70% av den lägsta lönen på arbetsmarknaden vilket innebär 12- 13 000 kronor, en lön man inte kan leva. För några veckor sedan lade parterna på arbetsmarknaden, fack och arbetsgivare att förslag som går ut på att arbetsgivaren ska betala 8 000 kronor för en anställd och staten ska betala resten upp till den lägstalönen i kollektivavtalet. Som ett mantra går diskussionen om ”enkla jobb”. Det ska uppfinnas enkla jobb med låg lön och det ska fungera som ”insteg” på arbetsmarknaden. Men i många ekonomier finns redan enkla jobb med låg lön. Det pratas i USA och England om ”the working poor”. Människor som arbetar mer än heltid men inte lyckas försörja sig iallafall på heltidsjobbet de har utan får jobba extra. Och arbetslösheten är högre i dessa länder än vad den är i Sverige.

Och vad händer med socialbidragen om lönerna sänks? Risken är stor att de kommer att sänkas ytterligare, från redan rekordlåga nivåer.

Vissa pratar om medborgarlön som ett alternativ till både enkla jobb och socialbidrag men ingen i gruppen tycker det är en jättebra idé. Ytterst handlar frågorna om vilket samhälle har vi och vilket vill vi ha? Mycket avgörs på arbetsmarknaden. Lyssna, tänk, tyck till. Mejla oss gärna om du lyssnat…