"Dessutom skulle ett öppet kafé ge service till allmänheten och därigenom bidra till ett ökande kollektivåkande."  Foto: RSMH Skåne
"Dessutom skulle ett öppet kafé ge service till allmänheten och därigenom bidra till ett ökande kollektivåkande." Foto: RSMH Skåne

Swemester i Båstad, i solen – eller svårigheten att få en kopp kaffe på Båstads station

I Båstad är det lättare att få bilinbrott än en kopp kaffe vid stationen. Trots att det finns en ideell förening som vill driva kaféet vid stationen låter kommunen ett privat företag driva kaféet. Men det privata företaget håller kaféet stängt. Välkommen till Båstad!

I don’t want to holiday in the sun
I want to go to the new Belsen
I want to see some history

Sex Pistols

Är Du en av dem som planerar för en swemester i år? Du kanske tänker Dig en vecka eller två på något av västkustens smultronställen? Då kan jag varmt rekommendera min hemkommun Båstad som är känt för tennis, golf, soliga stränder samt horder av trendmedvetna käcka ungdomar som sommartid förvandlar varje grå vardag till en färgsprakande kokainkarneval. I dessa smittorisktider kan Du dessvärre inte bättra på koldioxidhalten genom att flyga till din semesterort men tåget tar Dig till den nybyggda stationsbyggnaden som ligger i utkanten av samhället. Väl där så kan Du slinka in på den superhippa coffeeshopen ”Coffee by the way”. För Er lite enklare och obildade människor kan jag informera att namnet betyder antingen ”Kaffe förresten” eller ”Kaffe vid vägen” det är ingen som riktigt verkar veta vilket men det har en underordnad betydelse. Huvudsaken är att namnet förmedlar en känsla av internationell storstad mitt ute på den nykoloniserade leråkern. Väl inne i stationsbyggnaden kommer Du dessvärre att konstatera att kaféet är stängt, vilket i sin tur kräver en förklaring:

Båstads kommuns kafé öppnade…och stängde

När det något försenade tunnelbygget genom Hallandsåsen stod färdigt 2015 så byggde Båstads kommun en ny stationsbyggnad där de även inredde ett kafé med tillhörande inventarier. Initialt drev kommunen kaféet i egen regi men det blev en kort sejour som avslutades efter några månader, därefter förblev den nyinredda kafélokalen igenbommad. Som en flitig tågresenär störde det mig att kaféet var stängt. Det var ofta som jag hade velat köpa en kopp kaffe eller en frukt inför resan. Dessutom talade jag med andra resenärer som klagade över att stationen var obemannad. Det fanns ingen att fråga om anknytningsbussar eller hur man skulle bete sig vid de komplicerade biljettautomaterna. Eftersom jag är aktiv i en förening som arbetar med samhällsfrågor av social natur så beslutade vi oss för att vi skulle ansöka om att driva kaféet i egen regi. Vi såg det som en win-win situation då vi planerade att ge arbetslösa medlemmar en chans att få in en fot på arbetsmarknaden genom att arbeta eller praktisera på kaféet. Dessutom skulle ett öppet kafé ge service till allmänheten och därigenom bidra till ett ökande kollektivåkande.

”Gamla Båstad” gjorde ingen succé

Under hösten 2018 presenterade vi planerna för kommuntjänstemännen men de informerade oss om att en annan förening skulle använda lokalen. Den andra föreningen visade sig vara föreningen ”Gamla Båstad” och deras verksamhet bestod i att det satt en man bakom serveringsdisken med ett antal fotoalbum som intresserade resenärer förväntades att bläddra i. Om någon ville ha kaffe så fick hen ta med sig det själv, Gamla Båstad serverade endast andlig spis i kafélokalen. Det var en djärv satsning i en udda lokal som ytterst få rubricerade som en succé. Efter några veckor försvann albumsmannen och lokalen bommades igen på nytt.

Lyckad namninsamling för ett kafé i stationen

Det blev 2019. Det var sommar. Greta Thunberg seglade till USA och vi startade en namninsamling på perrongen. Målet var tusen namn för en bemannad station via ett öppet kafé. Det tog femtio timmar att få ihop de tusen namnen. Vi lämnade över dem tillsammans med ett medborgarförslag som beskrev våra intentioner om miljömedvetenhet, arbetstillfällen, säkerhet och social service till allmänheten. Vi pläderade för social hållbarhet utifrån lokala förtecken, gott billigt kaffe och tillgänglighet, allt för allas bästa. Vem kunde ha något att invända mot det?

Coffee by the way öppnade…stängde…

/ Adobe Stock

Ja, inte vet jag men inget hände. Vi hörde av oss några gånger till kommunen under hösten men vi fick aldrig några svar på våra frågor. Men så plötsligt i januari 2020 kunde vi läsa om att kaféet skulle öppnas under namnet ” Coffe by the way”. Vi tyckte det var underligt att vi inte hade blivit tillfrågade om att driva verksamheten men vi såg trots allt öppnandet som en halv seger och gladde oss åt den. Att det var ytterst begränsade öppettider, svindyrt och engångsmaterial drog ner helhetsbetyget men det var i varje fall öppet… i tre veckor….sedan stängdes det åter. Officiellt p.g.a. att baristan hade brutit benet och utan en barista gick det inte att koka kaffe.

Förvänta er inget kaffe -men bilinbrott

På den vägen är det, kära swemesterfirare. Ni kan åka med tåg till Båstad men förvänta Er inget kaffe, ingen macka och det kommer att vara upp till er själva att försöka lista ut vilken buss som ni ska ta för att komma vidare in mot samhället. Om Ni vill köpa en biljett så lycka till med automaterna vilka förfaller vara konstruerade av en finnig datatonåring under förra årtusendet m.a.o. så är de inte vad jag vill kalla användarvänliga. Eftersom stationsbyggnaden ligger ödsligt fyra kilometrar från samhället så bör du heller inte parkera någon bil på parkeringen eftersom den obemannade och öde belägna stationen har visat sig vara rena bjudningen för hugade biltjuvar.

Övervakningskameror istället

Det har resonerats om övervakningskameror och det lär väl komma så småningom vilket samtidigt speglar en större samhällsutveckling mot ökad kontroll via tekniska lösningar framför medmänsklighet och närhet. Det finns ett relativt stort antal människor i vår lilla kommun som har problem att komma in på arbetsmarknaden. De kallar sig inte baristor men de har hyfsad social kompetens och de hade klarat av att bre mackor och koka kaffe. Vi vet samtidigt att det kollektiva resandet måste prioriteras om mänskligheten skall överleva. Ändå fattas det dagligen beslut som missgynnar såväl enskilda individer som hela mänskligheten, de offras på dumhetens och fåfängans altare. Frågan är hur länge vi har råd med denna misshushållning?

Varför åka tåg när man kan spela golf?

I min hemkommun där Socialdemokrater och Moderater styr i största samförstånd finns inget badhus, det finns ingen isstadion, det finns inte ens en återvinningscentral men samtidigt så är det ett av världens golfbanetätaste område där det går att nå trettioen golfbanor med bil inom en fyrtiominutersradie. Troligen kan man dricka kaffe på samtliga.

Foto: © [Photocreo Bednarek ] / Adobe Stock

Sammantaget känns dessa prioriteringar som en medveten och konsekvent satsning där de unga och de fattigas behov får stå tillbaka till förmån för de rika och de redan priviligierade. Vi som är födda på orten och som försöker leva våra enkla liv mitt i denna misshushållning förväntas att tyst acceptera att vår hembygd förvandlas till ett vulgärglittrigt Disneyland.

Vi förväntas t.o.m. att glädja oss över att de nationella reseförbuden har hävts. Så nu är ni alla hjärtligt välkomna hit för att spendera era pengar, smitta ner oss med covid 19, skräpkultur, droger och storstadsfenomen som vaskning och kladdiga frisyrer, The show must go on!

Skribent och foto : Hans Johansson